به گزارش EBPNU.IR  چندی پیش وزارت علوم آیین نامه جدید آموزشی کاردانی و کارشناسی را به دانشگاه ها ابلاغ کرد که مهمترین موضوع آن که بحث های زیادی را با خود به همراه داشت حذف نمره ردی از معدل کل دانشجویان بود
اما این موضوع در پیام نور نیاز به مصوبه شورای آموزشی پیام نور را داشت که در روز گذشته این شورا تشکیل جلسه داد و رای به حذف نمره ردی از معدل کل دانشجویان پیام نور در مقطع کارشناسی داد و این بخشنامه شامل همه دانشجویان ورودی 94-93 و شاغل به تحصیل می شود
متن بخشنامه :
1-به استناد تبصره ماده 8 آیین نامه وزارتی  چنانچه دانشجویی یک درس عملی- نظری را اخذ ولی نمره قبولی کسب نکند، اما دوره عملی درس را گذرانده باشد، می تواند بخش نظری آن درس را به صورت معرفی به استاد در نیمسال بعد با رعایت مفاد ماده 8 اخذ نماید.
2- به استناد تبصره 1 ماده 18 آیین نامه وزارتی ، دانشجویی که در هر نیمسال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نیمسال های بعدی، درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، نمره یا تمام نمره های مردودی قبلی در ریز نمرات تحصیلی دانشجو، ثبت و باقی می ماند، اما در میانگین کل دوره بی اثر و صرفا آخرین نمره قبولی در آن درس ملاک محاسبه میانگین کل دوره خواهد بود.
3- به استناد تبصره 2 از ماده 18 آیین نامه وزارتی ، گذراندن دروس با استفاده از تبصره 1 ماده 18 ، صرفا برای محاسبه میانگین کل دوره تحصیلی در هنگام دانش آموختگی می باشد. نمرات مردودی در میانگین ترم محاسبه می شود.
4- به استناد تبصره 3 ماده 18 آیین نامه وزارتی، تسهیلات این بخشنامه شامل دانشجویانی که به دلیل تقلب و یا حکم کمیته انضباطی نمره مردودی دریافت می کنند نمی شود.
5- به استناد ماده 33 آیین نامه وزارتی  ، مفاد موارد فوق برای دانشجویان ورودی سال تحصیلی 94-93 و پس از آن و نیز تمام دانشجویانی که در زمان ابلاغ این بخشنامه شاغل به تحصیل هستند، به شرطی که خللی در تحصیل ایشان ایجاد نکند لازم الاجرا است.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 13 ارديبهشت 1394برچسب:, | 20:50 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

امکان تعیین محل آزمون امتحانات نیمسال دوم پیام نور از 21 اردیبهشت فراهم خواهد شد
 به گزارش EBPNU.IR براساس آنچه که در تقویم آموزشی سال تحصیلی 94-93 دانشگاه پیام نور آمده است امکان تعیین محل آزمون امتحانات پایان ترم در نیمسال دوم برای دانشجویان کارشناسی ارشد از 21 اردیبهشت آغاز  و تا 29 اردیبهشت 94 ادامه خواهد داشت .
دانشجویان کارشناسی ارشد پیام نور در تاریخ اعلام شده می توانند با مراجعه به سیستم گلستان پیام نور به آدرس اینترنتی reg.pnu.ac.ir و از مسیر آموزش -> دانشجو -> درخواست ها -> " انتخاب محل آزمون "نسبت به تعیین محل آزمون خود اقدام کنند.
دانشجويان بدهكار بعد از پرداخت شهریه می توانند در سیستم از امکان تعیین محل آزمون استفاده کنند.
در تعیین محل آزمون ، شهریه و استاد تغییری نمی کند و فقط محل امتحان تغییر می کند.
مهم نیست آن شهری که دانشجویان انتخاب می کنند رشته ارشد دارد یا ندارد تنها چیزی که مهم است داشتن دانشگاه پیام نور در آن شهر است.
نکته : اجباری برای تعیین محل آزمون وجود ندارد و در صورت عدم تعیین محل آزمون در سیستم گلستان امتحانات دانشجویان در همان مرکز خود برگزار می شوند.
همچنین لازم به ذکر است دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند با استفاده از امکان مهمان اضطراری با موافقت مبدا و مقصد نسبت به تغییر محل آزمون خود اقدام کنند برای انجام این کار باید حضوری اقدام کنید
 مهلت تعیین شده برای این موضوع نیز از 21 تا 29 اردیبهشت است


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 13 ارديبهشت 1394برچسب:, | 20:50 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

دانشگاه پیام نور زمان ثبت نام غیر حضوری پذیرفته شدگان بدون آزمون بهمن 93 را اعلام کرد
 به گزارش کتابخانه الکترونیکی پیام نور EBPNU.IR ثبت نام پذیرفته شدگان نهایی  رشته های بدون آزمون بهمن 93 پیام نور پذیرش براساس سوابق تحصیلی از روز 9 بهمن تا 14 بهمن انجام خواهد شد
نحوه ثبت نام پذیرفته شدگان : دانشجویان از مراجعه حضوری برای ثبت نام خودداری کنند ثبت نام و ارائه مدارک پذیرفته شدگان رشته های بدون آزمون پیام نور پذیرش بهمن سال 93 به صورت غیرحضوری و از طریق سیستم گلستان دانشگاه پیام نور به آدرس reg.pnu.ac.ir انجام خواهد شد.
نحوه ورود به سیستم گلستان این دسته از دانشجویان هنوز اعلام نشده و در صورتی که خبری بدستمان برسد در همین سایت اطلاع رسانی می شود
انتخاب واحد پذیرفته شدگان بدون آزمون پیام نور بعد از ثبت نام و ارائه مدارک به صورت غیر حضوری و از طریق همان سیستم گلستان توسط خود دانشجو انجام می شود


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393برچسب:, | 14:7 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

اسامی پذیرفته شدگان رشته های بدون آزمون بهمن سال 93 اعلام شد

 به گزارش کتابخانه الکترونیکی پیام نور ebpnu.irاسامی پذیرفته شدگان نهایی  رشته های بدون آزمون بهمن 93 پیام نور پذیرش براساس سوابق تحصیلی از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس اینترنتی sanjesh.org اعلام شذ.
نحوه ثبت نام پذیرفته شدگان : ثبت نام و ارائه مدارک پذیرفته شدگان رشته های بدون آزمون پیام نور پذیرش بهمن سال 93 به صورت غیرحضوری و از طریق سیستم گلستان دانشگاه پیام نور به آدرس reg.pnu.ac.ir انجام خواهد شد.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 30 دی 1393برچسب:, | 20:2 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در باره شرايط و ضوابط، تاريخ و نحوه ثبت نام در آزمون كارشناسي ارشد فراگير دانشگاه پيام نور سال 1394 (نوبت پانزدهم).

سازمان سنجش آموزش كشور بدين وسيله به اطلاع كليه متقاضيان ثبت نام و شركت در آزمون كارشناسي ارشد فراگير دانشگاه پيام نور سال 1394(نوبت پانزدهم) مي رساند كه ثبت نام براي شركت در آزمون مذكور از طريق شبكه اينترنت اين سازمان از روز يك‌شنبه 21/10/93 آغاز و در روز يك‌شنبه 28/10/93 پايان مي پذيرد. لذا كليه داوطلبان متقاضي ثبت نام كه داراي شرايط عمومي و اختصاصي به شرح ذيل مي‌باشند، مي‌توانند در آزمون مذكور ثبت نام و شركت نمايند


شرايط ثبت‌نام:
 
الف) هر داوطلب ‌بر اساس ‌علاقه ‌فقط مي‌تواند در يك كدرشته‌ امتحاني (بر اساس ضوابط مندرج در دفترچه راهنماي ثبت نام و شركت در آزمون)‌، ثبت‌نام‌ و در امتحان مربوط شركت‌ نمايد.
ب) داوطلبان لازم است پس از مطالعه دقيق دفترچه راهنما شخصاً به سايت اين سازمان به نشاني: www.sanjesh.org به ‌منظور ثبت‌نام‌، مراجعه و نسبت به تكميل تقاضانامه ثبت‌نامي اينترنتي اقدام نمايند.
ج) ثبت‌نام‌ براي‌ شركت‌ در آزمون ‌سال 1394، به روش ذيل امكان پذير مي‌باشد:
1- مراجعه به سايت اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور.
2- دريافت دفترچه راهنماي ثبت‌نام از سايت سازمان.
3- آماده نمودن مدارك و اطلاعات مورد نياز جهت ثبت‌نام.
4- با توجه به اينكه پرداخت هزينه ثبت‌نام در اين روش بصورت اينترنتي انجام مي‌گيرد، داوطلبان لازم است به وسيله كارت‌هاي بانكي عضو شبكه شتاب كه پرداخت الكترونيكي آنها فعال مي باشد با مراجعه به سايت سازمان و پرداخت مبلغ 600/000 (ششصد هزار) ريال به عنوان وجه ثبت‌نام شركت در آزمون اقدام نمايند.
 
د‍ ) تذكرات‌ مهم:
 
1- مندرجات فرم تقاضانامه بايد دقيق و صادقانه تكميل شود.
2- مسئوليت‌ صحت‌ كليه‌ مندرجات‌ تكميل‌ شده‌ (مندرجات‌ فرم‌ تقاضانامه) به‌ عهده‌ داوطلب‌ خواهد بود.
3- پس از پايان مهلت مرحله ويرايش اطلاعات تقاضانامه، اعمال هيچگونه تغييري در مندرجات فرم‌ تقاضانامه‌ ثبت‌نام امكان‌پذير نمي‌باشد، بنابر اين‌ داوطلب‌ بايد در زمان تكميل اطلاعات تقاضانامه نهايت دقت را بكار گيرد.
4- هر موقع‌ مشخص‌ شود كه‌ داوطلب،‌ حقايق‌ را كتمان‌ نموده‌ يا واجد يكي‌ از شرايط و ضوابط مندرج‌ در دفترچه‌ راهنما  نمي‌باشد، در هر مرحله‌اي‌ از آزمون‌ (ثبت‌نام‌، شركت‌ در آزمون‌، پذيرفته‌شدن‌، حين‌ تحصيل‌ در دانشگاه ‌و ...) محروم‌ خواهد شد.
 
دستورالعمل و نحوه تكميل تقاضانامه ثبت نام اينترنتي:
 
به داوطلبان توصيه مي‌شود مطابق دستورالعمل مندرج در دفترچه راهنماي ثبت نام، ابتدا فرم پيش نويس تقاضانامه مندرج در دفترچه مذكور را تكميل نموده و سپس بر اساس فرم پيش نويس با مراجعه به پايگاه اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور اطلاعات لازم را بر اساس بندهاي برنامه نرم افزاري ثبت نام وارد نمايند. راهنماي جامع نحوه تكميل فرم در برنامه نرم افزاري ثبت نام اينترنتي موجود است و داوطلبان براي كسب اطلاع بيشتر مي‌توانند به اين راهنما مراجعه نمايند. ضمناً داوطلبان لازم است در درج اطلاعات ثبت نام دقت نمايند. بديهي است در صورت مشاهده هرگونه مغايرت در موارد قيد شده در تقاضانامه ثبت نام با مدارك داوطلب در صورت پذيرفته شدن در آزمون قبولي وي (كان لم يكن) تلقي شده و از ادامه تحصيل داوطلب جلوگيري خواهد شد.
 
زمان توزيع كارت اينترنتي ،برگزاري و محل آزمون:
 
بر اساس برنامه زماني پيش بيني شده آزمون كارشناسي ارشد فراگير دانشگاه پيام نور سال 1394(نوبت پانزدهم) در صبح روز جمعه مورخ 04/02/94 برگزار خواهد شد. داوطلبان لازم است از روز سه شنبه مورخ 01/02/94 لغايت روز پنجشنبه مورخ 03/02/94 با مراجعه به پايگاه اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور نسبت به تهيه پرينت كارت شركت در آزمون و برگ راهنماي شركت در آزمون اقدام نمايند. محل آزمون داوطلبان بر اساس استان و شهرستان محل اقامت مندرج در بند 28 تقاضانامه تعيين مي‌گردد. لذا مقتضي است داوطلبان با مراجعه به جدول شماره 5  دفترچه راهنماي  ثبت نام و درج كد مربوط به استان و شهر محل اقامت در تقاضانامه ثبت نام اقدام نمايند.
 
نـكات و توصيه‌هاي‌ مـهم‌:
 
1) با توجه به تأثير 20 درصدي معدل دوره‌ كارشناسي اكيداً توصيه مي‌گردد كه داوطلبان، معدل دوره كارشناسي خود را با توجه به توضيحات مندرج در دفترچه با دقت درج نمايند. شايان ذكر است معدل كارشناسي تراز شده و ميانگين وزني آنها تأثير بيست درصدي در نمره كل داوطلبان خواهد داشت.
2) اگر از طريق كافي‌نت اقدام به ثبت‌نام مي‌نماييد، تأكيد مي‌شود كه تمامي مراحل ورود اطلاعات ثبت‌نامي را شخصاً انجام دهيد و يا بر انجام امور مربوط، در كافي‌نت نظارت مستقيم داشته باشيد.
3) با توجه به ورود اطلاعات ثبت‌نامي توسط متصديان كافي‌نت‌ها، متأسفانه اطلاعات معمولاً با اشتباهاتي در تقاضانامه درج مي گردد،كه مسئوليت هرگونه خطا در اين مورد متوجه شخص داوطلب است و سازمان سنجش آموزش كشور به هيچ وجه امكان اصلاح اشتباهات مذكور را نداشته و هيچگونه عذري پذيرفته نخواهد شد.
4) توصيه‌ مي‌شود داوطلبان پس از تكميل تقاضانامه ، دريافت شماره پرونده 6 رقمي و كدپيگيري 16 رقمي يك نسخه پرينت از تقاضانامه تهيه و نزد خود نگهداري نمايند.
5) هرگونه‌ تغييري‌ از طريق‌ نشريه پيك‌ سنجش‌ (هفته‌نامه خبري‌ و اطلاع‌رساني‌ سازمان ‌سنجش‌)، سايت سازمان سنجش و در صورت لزوم ‌از طريق رسانه‌هاي گروهي ‌اعلام ‌خواهد شد.
6) در صورت‌ لزوم‌ داوطلبان مي‌توانند در ساعات اداري با شماره تلفن‌هاي: 9-8923595‌8-021 با روابط عمومي ‌سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ كشور تماس‌ حاصل‌ نمايند و يا از طريق سيستم پاسخگويي اينترنتي (غيرحضوري) سازمان اقدام نمايند.

تاریخ خبر : 93/10/21


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 21 دی 1393برچسب:, | 13:0 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

نحوه محاسبه نمره امتحان در دانشگاه پیام نور
سیستم آموزشی خاص دانشگاه پیام نور خروجی اولیه نمرات امتحانات این دانشگاه را نیز منحصر کرده است.
این خروجی بعد از چند عمل ساده ریاضی  در انتها بر مبنای ۲۰ محاسبه می شود. در این مطلب اخبار پیام نور  سعی خواهد کرد حالت های مبهم را با ذکر مثال به اطلاع برساند

حالت اول : اگر استاد برای دانشجو نمره میان ترم در نظر بگیرد
میان ترم از ۶ نمره + نمره امتحان از ۱۴ نمره = ۲۰  
حالت دوم : اگر استاد برای دانشجو نمره میان ترم در نظر نگیرد
نمره امتحان از ۱۴ نمره ضرب در ۱۰ سپس تقسیم بر ۷ = ۲۰
نکته ۱ : نمرات دانشجو برای تمام دروس در هر دو حالت محاسبه می شود و بهترین حالت در نظر گرفته میشود.
به طور مثال اگر استاد برای دانشجو نمره میان ترم ۳ از ۶ نمره را در نظر بگیرد و  دانشجو نمره ۱۴ از ۱۴نمره را کسب کند در حالت اول نمره دانشجو ۱۷ می شود اما در حالت دوم نمره دانشجو ۲۰ می شود پس سیستم نمره ۲۰ را برای دانشجو در نظر میگیرد ۱۴*۱۰/۷ = ۲۰


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 15 دی 1393برچسب:, | 16:56 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

تمدید مهلت ثبت نمرات میان ترم نیمسال اول 94-93 پیام نور.

 مهلت ثبت نمرات میان ترم نیمسال اول ۹۴-۹۳ دانشگاه پیام نور برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تمدید شد.

به گزارش کتابخانه الکترونیکی پیام نور (EBPNU.IR) : پیگیری هانتیجه داد و طی بخشنامه صادر شده از سوی سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور و با توجه به اینکه تعدادی از اساتید ثبت نمرات میان ترم نیمسال اول 94-93 برخی از دانشجویان را در سامانه گلستان انجام نداده اند ، مهلت ثبت نمرات میان ترم نیمسال اول 94-93 دانشگاه پیام نور تمدید شد.

با توجه به درخواست مکرر اساتید محترم مبنی بر تمدید ثبت نمرات میان ترم نیمسال اول 94-93 در مقطع کارشناسی ،پردازش مربوطه از تاریخ 13 دی ماه 93 الی 15 دی ماه 93 در سیستم گلستان فعال خواهد شد.

پس از تاریخ های تعیین شده ثبت نمره میان ترم تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نخواهد بود.

لذا امکان ثبت نمرات میان ترم نیمسال اول 94-93 مقطع کارشناسی در سیستم گلستان دانشگاه پیام نور در روزهای شنبه تا دوشنبه مورخ 13 الی 15 دی ماه 1393 برای دانشجویان دانشگاه پیام نور فراهم خواهد شد.

دانشجویان محترم می بایست تا قبل از اتمام مهلت ثبت نمرات میان ترم که در بالا اعلام شده است با مراجعه به سیستم جامع گلستان از دریافت نمره میان ترم خود اطمینان حاصل نموده و در صورت عدم ثبت نمره توسط استادان محترم سریعا مراتب را کتبا جهت پیگیری، به قسمت امتحانات مرکز (اداره آموزش) اعلام نمایند.

بدیهی است در صورت عدم پیگیری دانشجو، دانشگاه هیچگونه مسئولیتی درقبال عدم ثبت نمرات میان ترم نخواهد داشت.

همچنین برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تا 30 دی ماه 93 مهلت ثبت نمرات میان ترم می باشد و سایت تا 30 دی ماه 93 برای اساتید جهت ثبت نمرات میان ترم فعال می باشد.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:, | 18:14 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

حداقل نمره قبولی دروس جبرانی کارشناسی ارشد .

نمره دروس جبرانی نمره قبولی دروس جبرانی برای دانشجویان کارشناسی ارشد پیام نور 12 می باشد
 به گزارش کتابخانه الکترونیکی پیام نور EBPNU.IR :دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که رشته کارشناسی آنها همنام نباشد باید برخی واحدها از مقطع کارشناسی رشته فعلی ارشد خود را بگذرانند. گذراندن این دروس که از آنها به عنوان دروس جبرانی یاد می شود برای این دسته از دانشجویان الزامی می باشد
تا پایان ترم تابستان 93 نمره قبولی دروس جبرانی 10 و البته برای دروس جبرانی اصلی نمره قبولی 12 بوده است
اما از نیمسال اول 94-93 نمره قبولی کلیه دروس جبرانی کارشناسی ارشد پیام نور برای کلیه دانشجویان 12 می باشد
سقف واحد دروس جبرانی کارشناسی ارشد پیام نور معمولا 12 واحد است
دانشجویانی که رشته کارشناسی آنها با رشته ارشد همنام است نیازی به گذراندن دروس جبرانی ندارند
لازم به ذکر است ملاک نحوه گذراندن دروس جبرانی آخرین لیست ارائه دروس می باشد


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 9 دی 1393برچسب:, | 1:48 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

آغاز ثبت نام ارشد فراگیر نوبت پانزدهم دانشگاه پیام نور از 14 دی ماه
ثبت نام مقطع کارشناسی ارشد دوره فراگیر نوبت پانزدهم دانشگاه پیام نور از تاریخ 93/10/14 آغاز و تا 93/10/21 ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری کتابخانه الکترونیکی  پیام نور EBPNU.ir :داوطلبان ورود به این دوره می توانند در موعد مقرر از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش‌ آموزش به نشانی www.sanjesh.org  نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند .

ضمنأ دفترچه راهنمای پذیرش دانشپذیر از طریق پایگاه مذکور و پایگاه خبری کتابخانه الکترونیکی  پیام نور EBPNU.irدر موعد مقرر قابل دسترسی خواهد بود. به داوطلبان نیز پیشنهاد می شود  با توجه به زمان اندک ثبت نام، در همان روزهای اولیه ثبت نام نمایند.

گفتنی است، بر اساس پیش بینی های به عمل آمده آزمون دانشپذیری دوره مذکور در تاریخ 94/2/4 برگزار می شود.

تاريخ خبر: 1393/10/01


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 دی 1393برچسب:, | 19:15 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

کارت ورود به جلسه پیام نورکارت ورود به جلسه امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور از شنبه  قابل دریافت می شود.

 کارت ورود به جلسه امتحانات پیام نور یا همان گزارش ۴۲۸ سیستم گلستان که به عنوان مجوز حضور در جلسه امتحانات پایان ترم معرفی شده ،هفته آینده دسترسی به آن از طریق سیستم گلستان پیام نور امکان پذیر خواهد شد.
براساس آنچه در تقویم آموزشی دانشگاه پیام نور اعلام شده است کارت آزمون دانشجو از روز شنبه 29 آذر 93 منتشر می شود.(ممکن است زودتر هم منتشر شود)
دانشجویان پیام نور می توانند با ورود به سیستم گلستان پیام نور به آدرس reg.pnu.ac.ir و از مسیر آموزش-->گزارش های آموزشی->دانشجو -> اطلاعات ثبت نام و امتحان -> "۴۲۸-برنامه امتحان پايان ترم دانشجو" کارت ورود به جلسه امتحانات خود را دریافت کنند.
برای اینکه بتوانید کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنید باید شهریه را پرداخت کرده باشید
همچنین محل آزمون انتخابی دانشجويان كارشناسی ارشد در گزارش 428 نمايش داده می شود
امتحانات نیمسال اول 94-93 پیام نور از 3 دیماه آغاز و تا 30 دیماه 93 ادامه خواهد شد.

تاریخ خبر : 93/09/25


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 25 آذر 1393برچسب:, | 18:29 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

به گزارش پایگاه خبری کتابخانه الکترونیکی پیام نورEBPNU.IR: زمان انتخاب محل آزمون در نیمسال اول 94-93 پیام نور بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه پیام نوربه شرح ذیل می باشند.

تعیین محل آزمون کارشناسی ارشد و مهمان اضطراری کارشناسی93 :

- با فعال شدن تعیین محل آزمون دانشجویان ارشد به راحتی می توانند با مراجعه به سیستم گلستان پیام نور نسبت به تعیین محل آزمون خود اقدام کنند.

- تعیین محل آزمون محصوص دانشجویان کارشناسی ارشد می باشد. دانشجو مجاز به انتخاب هر مرکزی می باشد. مهم نیست که مرکز مورد نظر شما ارشد داشته باشد یا خیر و یا رشته شما را داشته باشد یا خیر.

- برای دانشجویان کارشناسی نیز دسترسی مهمان اضطراری در سیستم گلستان فعال شده است.
تعیین محل آزمون و مهمان اضطراری نیمسال اول 94-93
ردیف                    موضوع                                                    از تاریخ               تا تاریخ
1       تعیین مرکز محل آزمون مقطع کارشناسی ارشد            8 آذرماه 93         14 آذرماه 93
2      تعیین مرکز محل آزمون کارشناسی(مهمان اضطراری)     8 آذرماه 93         14 آذرماه 93

 امکان حذف اضطراری و تعیین محل آزمون پایان ترم نیمسال دوم ۹۳-۹۲ در سیستم گلستان فعال شده است. دانشجویان می توانند جهت انتخاب محل آزمون خود از تاربخ ۹۳/۹/۰۸ الی ۹۳/۹/۱۴ در سیستم گلستان از مسیر ذیل اقدام نمایند.

ورود به منوی۱- آموزش ۲- دانشجو ۳ -درخواست ها ۴- انتخاب محل آزمون

- دانشجویان بدهکار پس از ۲۴ ساعت از زمان پرداخت شهریه قادربه انتخاب محل آزمون خود می باشند .
- در مراکز تهران جنوب ، تهران شمال، تهران غرب و تهران شرق دانشجو هر رشته صرفاً مجاز به انتخاب رشته های همنام خود در هریک از این مراکز می باشد.
-  دانشجویان برون مرزی مجاز به انتخاب محل آزمون نمی باشند.

شرایط مهمان اضطراری

۱- دانشجویانی که کارمند سازمانهای دولتی یا نطامی هستند و با حکم ماموریت یا انتقال محل کار ایشان تغییر نموده است . (همسر و فزرندان کارمند نیز شامل این بند می باشد)
 ۲- دانشجویانی که بر اثر بیماری خاص یا سانحه توانایی شرکت در کلاس و امتحانات را در مرکز مبدا ندارند (این موضوع با اعلام نظر پزشک معتمد مرکز/ واحد و موافقت ریاست محترم استان انجام می شود)
۳- دانشجویانی که به طور همزمان مشغول خدمت سربازی هستند در صورت تغییر محل خدمت می توانند تقاضای مهمان نمایند.
۴- موارددیگری به تشخیص رئیس محترم استان می توانند مهمان اضطراری شوند.

نحوه اقدام برای درخواست مهمان اضطراری
الف) ارائه درخواست به همراه مدارک توسط دانشجو به مرکز مبدا در زمان مقرر
ب) بررسی و تایید مدارک توسط استان مبدا
ج) معرفی و هماهنگی با استان مقصد جهت مهمان شدن دانشجو
د) انتخاب واحد دانشجو در مرکز یا استان مبدا حذف و پس از مهمان شدن مجددا انتخاب واحد ایشان در مرکز مقصد توسط کاربر خدمات آموزشی انجام شود.
شرایط بند فوق الذکرمی بایست پس از تاریخ مهمان و انتخاب واحد دانشگاه واقع شده باشد . مهمان شدن با شرایط مذکور جز سنوات و تعداد واحد مجاز جهت مهمان شدن محسوب می شود.
مهم : مهمان اضطراری برای کلیه دروس یک نیمسال می باشد.

تاريخ خبر: ۱۳۹۳/۰۹/۰۸


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 8 آذر 1393برچسب:, | 18:9 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

ابوالفضل فراهانی، رئیس دانشگاه پیام نور کشور با اشاره به میزان فضای آموزشی دانشگاه پیام نور در سطح کشور اظهار کرد: فضای آموزشی دانشگاه پیام نور یک میلیون و دویست هزار متر مربع است که در حدود ششصد هزار متر مربع نیز در حال ساخت و تکمیل شدن است.

۹۵ درصد از فضاهای آموزشی دانشگاه پیام نور ملکی هستند
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه” ۹۵ درصد از فضاهای آموزشی دانشگاه پیام نور ملکی هستند”،افزود: امیدواریم تا یایان سال جاری ۸۰ درصد از پروژه های در حال ساخت، آماده شوند.
فراهانی خاطر نشان کرد: دانشگاه پیام نور امروز به جایگاهی رسیده که می تواند تا صد در صد نیاز مدیریتی خود را از درون مجموعه انتخاب کند به طوری که امروزه دانشگاه پیام نور هم در اعضای ارشد دولت مدیرانی دارد و هم در سطوح میانی تامین کننده نیروی متخصص جامعه است.
همه منابع در حال بازنگری هستند
رئیس دانشگاه پیام نور کشور با بیان اینکه “همه منابع در حال بازنگری هستند”، تصریح کرد: دانشگاه پیام نور دانشگاهی کتاب محور است و در برنامه توسعه کیفی دانشگاهها نیز اهتمام خاصی در تامین منابع داشته، در یک سال گذشته برابر با ۳ سال گذشته منابع دانشگاهی تامین شده است.
این مسئول اذعان داشت: با توجه به اهمیت مباحث فرهنگی، دانشگاه پیام نورهیچ گونه محدودیت مالی در این زمینه قائل نیست ضمن اینکه حمایت ویژه در ارتباط با تامین منابع نوشتاری، الکترونیکی و چند رسانه ای در دستور کار دانشگاه قرار دارد.
فراهانی در خصوص افزایش رشته های تحصیلی در دانشگاه پیام نور توضیح داد: دانشگاه در توسعه رشته های خود به مولفه هایی چون میزان تقاضای اجتماعی، رشته های مهارتی مورد نیاز جامعه و اینکه فارغ التحصیلان بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی بتوانند نافع جامعه و رافع مشکلات مردم باشند توجه ویژه ای دارد لذا در حال فاصله گرفتن از رشته هایی است که صرفا دارای مدرک هستند.
طی برنامه ای پنج ساله این دانشگاه در تامین ۸۰ درصد منابع درسی خودکفا می شود
وی در پاسخ به سوالی پیرامون حذف کنکور از همه رشته های دانشگاه پیام نورگفت: از آنجایی که برخی رشته ها دارای تقاضای اجتماعی بالایی هستند لذا لازم است تا معیاری جهت ورود به دانشگاه وجود داشته باشد ولی با همه این توصیفات باید گفت ظرفیت پذیرش دانشگاه در کل کشور بیش از تقاضای جامعه است در نتیجه از فشار روانی نسل جوان برای ورود به دانشگاه کاسته شده است.
رئیس دانشگاه پیام نور کشور با اشاره به کنکور کارشناسی ارشد و دکتری اظهار داشت: در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری نیز تقاضای زیادی وجود دارد در نتیجه باید مولفه هایی برای گزینش بهترین ها وجود داشته باشد هم چنین در مقطع دکتری سابقه تحصیلی افراد مدنظر قرار می گیرد.
این دانشگاه بیشترین حمایت را از پژوهش دارد
فراهانی با اشاره به برنامه های پیش رو دانشگاه پیام نور خاطر نشان کرد: بازنگری کتب درسی دانشگاه، ارتقاء اساتید دانشگاه و تامین دویست کتاب در سال جاری از برنامه های مهم دانشگاه می باشد و همچنین با اتخاذ تمهیدات لازم پیش بینی می شود طی برنامه ای پنج ساله این دانشگاه در تامین ۸۰ درصد منابع درسی خودکفا شود.
رئیس دانشگاه پیام نور کشور با اشاره به جایگاه هشتمی دانشگاه پیام نور به لحاظ علمی و پژوهشی در میان سایر دانشگاههای کشور یادآور شد: این دانشگاه بیشترین حمایت را از پژوهش دارد و طرح گرنت که به اساتید دانشگاه پیام نور اختصاص دارد از طرح های بی سابقه این دانشگاه است که در نتیجه آن اساتیدی در رشته های فنی و مهندسی جذب دانشگاه می شوند که از دانش آموختگان ممتاز کشوری هستند.


   


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 2 آذر 1393برچسب:, | 19:35 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

شایعه تغییر نحوه محاسبه نمره میان ترم پیام نور جدی شد
به گزارش اخبار پیام نور www.EBPNU.ir چند وقتی هست که شایعه ای با موضوع تغییر نحوه محاسبه میان ترم در بین دانشجویان پیام نور شکل گرفته است.
شایعه ای که بر اساس آن دانشجو در امتحان پایان ترم که از 14 نمره می باشد حداقل باید نمره 5.6 (پنج و شش دهم) را کسب کند تا نمره میان ترم به او تعلق بگیرد.
اگر این تغییر نحوه محاسبه نمره میان ترم در پیام نور واقعیت داشته باشد باید از مسوولین پیام نور سوال کرد که چرا تاکنون اطلاع رسانی در این زمینه انجام نداده اند ؟
این تغییر آنقدر مهم است که به همه دانشجویان پیام نور مرتبط می شود ولی تاکنون هیچ خبری و یا بخشنامه ای درباره آن توسط سازمان مرکزی پیام نور منتشر نشده است.
سایت اخبار پیام نور www.EBPNU.irتلاش گسترده ای در این رابطه انجام داده است و مستنداتی بدست آورده است که نشان می دهد این تغییر تنها یک شایعه نیست !

تاریخ درج خبر : 01/09/93


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 1 آذر 1393برچسب:, | 23:8 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

تحصیل همزمان در دو رشته مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور

تحصیل همزمان در دو رشته مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور تصویب و امکان پذیر شد و شرایط و دستورالعمل اجرایی تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی به شرح ذیل می باشد.

بر اساس بخشنامه ابلاغی از سوی محمد علی کریمی ، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور ، تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور امکان پذیر شد.

بر اساس این بخشنامه ،تحصیل همزمان در دو رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور از نیمسال اول 94-93 قابل اجرا می باشد و این قانون و دستورالعمل برای دانشجویان فعلی و فارغ التحصیلان قبلی دانشگاه ها از طریق تکمیل ظرفیت و سوابق تحصیلی اخیر که تاریخ انقضای آن 22 آبان ماه 93 می باشد نیز قابل اجرایی می باشد.

دستورالعمل تحصیل همزمان در دو رشته مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور

در راستای تبیین ماده 11 آیین نامه آموزشی مصوب 20 اسفند ماه 91 شواری دانشگاه و فراهم نمودن شرایط تحصیل همزمان برای دانشجویانی که آمادگی و توانائی تحصیل در دو رشته تحصیلی را دارند؛

دستورالعمل ذیل جهت اقدام حضورتان اعلام می گردد:
الف- شرایط تحصیل :

1- دانشجویان متقاضی فقط می توانند در مقطع کارشناسی در رشته دوم تحصیل نمایند.

2- پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری، پذیرش براساس سوابق تحصیلی و فراگیر دانشگاه پیام نور مجاز می باشد.
تبصره: دانشجویان برای ثبت نام در رشته دوم باید ضوابط سازمان سنجش آموزش کشور را کسب نمایند.

3- شهریه پذیرش در رشته دوم مطابق شهریه دوره های نوبت دوم (فراگیر) خواهد بود.

4- دانشجویان پسر که از معافیت تحصیلی استفاده می نمایند می توانند، تحصیلات در رشته دوم را براساس معافیت تحصیلی صادر شده در رشته / دانشگاه اول ادامه دهند .

5- دانشگاه اول (محل قبولی در رشته اول ) می بایست مدارک برابر اصل شده دانشجو را بر حسب درخواست دانشگاه قبولی دوم با نامه اداری رسمی ارسال و تقاضای اعلام وصول نماید.

   - اهم مدارک به شرح ذیل می باشد:
          1- گواهی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی
          2- ریزنمرات دوره متوسطه و پیش دانشگاهی
          3- مدرک مشخص کننده نظام وظیفه
          4- کارنامه کلی دروس گذرانده در رشته / دانشگاه اول

6- دانشجویانی که به دستگاههای خاص تعهد دارند یا بورس می باشند می بایست قبل از ثبت نام در آزمون دانشگاه موافقت کتبی سازمان یا موسسه بورس کننده را اخذ نمایند.

7- سایر مقررات تحصیلی مطابق آئین نامه آموزشی دانشگاه خواهد بود.

8- دانشجویان کارشناسی ارشد که از معافیت تحصیلی استفاده نمی نمایند نیز می توانند به صورت همزمان در یک رشته کارشناسی تحصیل نمایند.

9- مدارک دانش آموختگی همانند سایر مدارک دانشگاه رسمی بوده و امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را خواهد داشت.
ب- شرایط آموزشی و علمی

1- دروس عمومی گذرانده شده در رشته اول در پایان دوره تحصیلی برای رشته دوم قابل معادلسازی می باشد.

2- دروس غیرعمومی گذرانده شده در رشته اول در پایان هر سال تحصیلی در رشته دوم معادلسازی می گردد.
تذکر مهم : رعایت مقررات معادلسازی مطابق آیین نامه آموزشی برای تطبیق دروس الزامی است.

3- دانشجویان تحصیل همزمان باید در هنگام انتخاب واحد به تاریخ امتحانات توجه نموده تا تداخل امتحانی نداشته باشند.
تحصیل همزمان دانشجویان کارشناسی ارشد در مقطع کارشناسی

دانشجویان کارشناسی ارشد که از معافیت تحصیلی استفاده نمی نمایند نیز می توانند به صورت همزمان در یک رشته کارشناسی تحصیل نمایند.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:, | 19:34 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

اطلاعیه آزمون زبان آذر ماه دانشگاه پیام نور

آزمون زبان آذرماه دانشگاه پیام نور در تاریخ 20/09/93 ساعت 09:00 لغایت 11:00 برگزار خواهد شد.

تاریخ ثبت نام : 09/09/93 لغایت 14/09/93

تاریخ دریافت کارت: 18/09/93 لغایت 20/09/93

 هزینه ثبت نام داوطلبان مبلغ 500.000 ریال می باشد.

 شماره حساب :  2178609001007 به حساب بانک ملی شعبه بنفشه به نام دانشگاه پیام نور

 شماره تماس برای رفع مشکلات احتمالی: 22458297-021

آزمون زبان در 6 استان آذربایجان شرقی-اصفهان- تهران- خراسان رضوی- فارس- کرمانشاه برگزار خواهد شد.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:, | 19:33 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

تاريخ و نحوه ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد سال 1394

به اطلاع كليه متقاضيان شركت در آزمون ورودي تحصيلات تكميلي (دوره‌هاي كارشناسي ارشد ناپيوسته داخل) سال 1394  و المپياد علمي دانشجويي كشور مي‌رساند كه ثبت نام براي شركت در آزمون مذكور منحصراً بصورت اينترنتي از

روز شنبه مورخ 17/08/93 آغاز و تا ساعت 24 روز يكشنبه مورخ 25/08/93

پايان مي‌پذيرد. لذا كليه داوطلبان متقاضي ثبت نام كه داراي شرايط عمومي واختصاصي به شرح ذيل مي‌باشند، مي‌توانند در آزمون مذكور ثبت نام و شركت نمايند.

شرايط ثبت‌نام‌:

علاقمندان به تحصيل در دوره هاي تحصيلات تكميلي مي‌بايست ضمن اطلاع از شرايط عمومي و اختصاصي، مقررات وظيفه عمومي، مقررات مربوط به ضوابط ثبت‌نام اتباع غير ايراني و توضيحات مربوط به سهميه رزمندگان و ايثارگران (مندرج در دفترچه راهنماي شركت در آزمون كه در سايت سازمان سنجش قرار دارد) در صورتي كه داراي شرايط مذكور باشند به عنوان داوطلب مقطع كارشناسي ارشد حداكثر در دو رشته امتحاني (رشته امتحاني اول و رشته امتحاني دوم طبق ضوابط مندرج در دفترچه راهنماي آزمون) متقاضي شوند.

ثبت‌نام‌ براي‌ شركت‌ در آزمون ‌سال 1394، منحصراً به روش ذيل امكان پذير مي‌باشد:

1- مراجعه به سايت سازمان سنجش به نشاني: gro.hsejnas.www. 

2- دريافت دفترچه راهنماي ثبت‌نام (دفترچه شماره 1) از سايت سازمان سنجش. 

3- آماده نمودن مدارك و اطلاعات مورد نياز جهت ثبت‌نام.

4- با توجه به اينكه پرداخت هزينه ثبت‌نام منحصراً بصورت اينترنتي انجام مي‌گيرد، داوطلبان لازم است به وسيله كارت‌هاي بانكي عضو شبكه شتاب كه پرداخت الكترونيكي آنها فعال مي‌باشد با مراجعه به سايت سازمان سنجش و پرداخت مبلغ 000.052 (دويست و پنجاه هزار) ريال به عنوان وجه ثبت‌نام شركت در آزمون يك كدرشته امتحاني، نسبت به ثبت‌نام اقدام نمايند.

5- داوطلباني كه علاوه بر رشته‌ انتخابي‌ يا امتحاني‌ اصلي (رشته‌ اول‌) علاقه‌مند به‌ شركت در رشته‌ امتحاني‌ دوم ‌مي‌باشند، ضرورت‌ دارد كه‌ كدرشته‌ امتحاني دوم را نيز در بند مربوط در تقاضانامه درج ‌نمايند. اين دسته از داوطلبان مي‌بايست براي رشته امتحاني‌ دوم يك‌ كارت اعتباري ديگر ، به مبلغ 000.052 (دويست و پنجاه هزار) ريال علاوه بر كارت اعتباري اول خريداري نمايند.

تذكر: داوطلباني كه متقاضي ثبت‌نام و شركت در آزمون كدرشته‌هاي امتحاني (اصلي و شناور) مي‌باشند و علاقمند به شركت در گزينش رشته‌هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي و غيرانتفاعي هستند، لازم است علاوه بر پرداخت مبالغ ثبت‌نام، نسبت به پرداخت مبلغ 80.000 (هشتاد هزار) ريال ديگر نيز براي دوره‌هاي مذكور، براي اعلام علاقمندي اقدام نمايند.

لازم به تاكيد است اين آزمون در صبح و بعدازظهر روزهاي چهارشنبه ، پنجشنبه و جمعه 15، 16 و 17/11/93  برگزار خواهد شد.


دستورالعمل و نحوه تكميل تقاضانامه ثبت نام اينترنتي:

به داوطلبان توصيه مي‌شود مطابق دستورالعمل مندرج در دفترچه راهنماي ثبت‌نام، ابتدا فرم پيش‌نويس تقاضانامه مندرج در دفترچه مذكور را تكميل نموده و سپس براساس فرم پيش‌نويس با مراجعه به پايگاه اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور اطلاعات لازم را بر اساس بندهاي برنامه نرم‌افزاري ثبت نام وارد نمايند. راهنماي جامع نحوه تكميل فرم در برنامه نرم افزاري ثبت نام اينترنتي موجود است و داوطلبان براي كسب اطلاع بيشتر مي‌توانند به اين راهنما مراجعه نمايند. داوطلبان لازم است در درج اطلاعات ثبت‌نام دقت نمايند. بديهي است در صورت مشاهده هرگونه مغايرت در موارد قيد شده در تقاضانامه ثبت نام با مدارك داوطلب در صورت پذيرفته شدن در آزمون قبولي وي (كان لم يكن) تلقي شده و از ادامه تحصيل داوطلب جلوگيري خواهد شد.

زمان توزيع كارت اينترنتي و محل آزمون:

بر اساس برنامه زماني پيش بيني شده آزمون تحصيلات تكميلی 1394 در روزهاي چهارشنبه ،پنجشنبه و جمعه مورخ 15،16 و 17/11/93 برگزار خواهد شد. داوطلبان لازم است از روز يكشنبه مورخ 12/11/93 لغايت  روز سه شنبه مورخ 14/11/93 با مراجعه به پايگاه اينترنتي سازمان سنجش نسبت به تهيه پرينت كارت و راهنماي شركت در آزمون اقدام نمايند. محل آزمون داوطلبان بر اساس استان و شهرستان محل اقامت مندرج در تقاضانامه تعيين مي گردد. لذا مقتضي است داوطلبان با مراجعه به جدول شماره 2 دفترچه راهنماي ثبت‌نام و درج كد مربوط به استان و شهر محل اقامت در تقاضانامه ثبت نام اقدام نمايند.

برگزاري‌ المپياد علمي‌ دانشجويي‌ كشور:

داوطلبان مي توانند همزمان ‌با برگزاري‌ امتحانات‌ آزمون ‌ورودي تحصيلات‌ تكميلي (دوره‌هاي ‌كارشناسي ‌ارشد ناپيوسته ‌داخل‌) سال 1394، در اولين ‌مرحله آزمون المپياد علمي دانشجويي‌ كشور بر اساس شرايط و ضوابط مندرج در صفحه 8 دفترچه راهنما در آزمون شركت نمايند.

 توصيه‌هاي‌ مهم‌:

1- داوطلبان براي اطلاع از مقررات وظيفه عمومي، شرايط و ضوابط استفاده از سهميه رزمندگان و ايثارگران و همچنين شرايط و ضوابط اتباع خارجي به دفترچه راهنماي شماره 1 كه از سايت سازمان قابل دريافت مي باشد، مراجعه نمايند.

2- به داوطلبان توصيه مي‌شود در انتخاب كدرشته‌هاي امتحاني (اول و دوم) و همچنين شهرستان محل حوزه امتحاني خود دقت لازم را مبذول فرمايند. لذا پس از دريافت كد پيگيري 14 رقمي در اين خصوص به درخواست‌هاي داوطلبان مبني بر اصلاح و يا جابجايي ترتيب اثر داده نخواهد شد.

3- كليه‌ فارغ‌التحصيلاني‌ كه‌ مقطع‌ كارشناسي‌ ارشد خود را به‌ پايان‌ رسانيده‌اند و از لحاظ نظام وظيفه منعي ندارند، در صورت‌ تمايل‌ به ‌شركت‌ در رشته‌ ديگري‌ به‌ جز رشته‌ فارغ‌التحصيلي‌، لازم‌ است‌ نسبت‌ به‌ تكميل‌ تقاضانامه‌ بر اساس‌ مقطع‌ كارشناسي‌ اقدام‌ نمايند. ضمن اينكه لازم است به تذكر مندرج در دفترچه راهنماي شركت در آزمون توجه نمايند.

4- كليه كسانيكه به عنوان دانشجوي مقطع كارشناسي ارشد مشغول به تحصيل مي باشند،  مجاز به شركت دراين آزمون نخواهند بود

5- توصيه‌ مي‌شود حتماَ داوطلبان پس از تكميل تقاضانامه و دريافت كد پيگيري يك نسخه پرينت از تقاضانامه تهيه و نزد خود نگهداري نمايند.

6- هرگونه‌ تغييري‌ از طريق‌ نشريه پيك‌ سنجش‌ (هفته‌نامه خبري‌ و اطلاع‌رساني‌ سازمان ‌سنجش‌)، سايت سازمان سنجش و در صورت لزوم ‌از طريق رسانه‌هاي عمومي ‌اعلام ‌خواهد شد.

7- در صورت‌ لزوم‌ داوطلبان مي‌توانند از طريق سيستم پاسخگويي اينترنتي (غيرحضوري) ويا با شماره تلفن‌هاي: 9-8923595‌8-021 با روابط عمومي ‌سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ كشور درساعات اداري تماس‌ حاصل‌ نمايند.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 13:49 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 8 خرداد 1393برچسب:, | 1:44 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

گرایش محیط‌ زیست :

محیط‌زیست یک رشته چند بخشی یا بین رشته‌ای است و آمیخته‌ای از علوم بیولوژی، اکولوژی، فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار،‌ اکولوژی کاربردی و جغرافیا می‌باشد. این گرایش تلاش می‌کند تا بین محیط انسان یا محیط شهری و محیط فراشهری مثل مرتع، جنگل و ... پل بزند تا بشر با استفاده از دانش روزافزون خود به نحوی عمل کند که با نیازها و امیدهایش هماهنگی بیشتری داشته باشد و در نهایت زندگی بهتری رابرای خود و آیندگان فراهم سازد.همچنین تلاش می‌کند تا با ارائه دانش و آگاهی‌های لازم درباره اکولوژی حیات وحش، اکولوژی دریاها، نحوه آلودگی محیط‌زیست، نحوه طراحی پارک‌های ملی و جنگلی و ... به حمایت و حفاظت از محیط‌زیست و حل مشکلات زیست‌ محیطی بپردازد.در کشور ما محیط زیست در مقطع کارشناسی یکی از گرایش‌های مهندسی منابع طبیعی است و در آن بیشتر به اکوسیستم‌های طبیعی پرداخته می‌شود، اما استادان محیط‌زیست معتقدند که باید مثل سایر کشورهای دنیا، محیط‌زیست را به عنوان یک رشته مجزا ارائه دهیم و در آن علاوه بر اکوسیستم‌های طبیعی به اکوسیستم‌های شهری نیز پرداخته شود. چون در حقیقت محیط‌زیست به تعامل و ارتباط بین محیط‌های انسانی و طبیعی می‌پردازد و صحیح نیست که این دو را مجزا از یکدیگر بررسی کنیم.(در سال 83 مهندسی محیط زیست به عنوان یک رشته مجزا در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، وابسته به وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است.)

موقعیت شغلی در ایران :
در سال 1382 ارزش اقتصادی هر هکتار دریا از نظر تعدیل و تنظیم گازها، کنترل آشفتگی، تنظیم آب، تهیه‌ آب، تصفیه آب، تولید مواد غذایی، تامین مواد خام،‌ ارزش فرهنگی، توریسم و ... 71609310 ریال، هر هکتار ساحل 50244800 ریال، هر هکتار جنگل 12015600 ریال، هر هکتار مرتع 2876800 ریال و هر هکتار تالاب 183334000 ریال محاسبه شده‌ است.متأسفانه بسیاری از این منابع ارزشمند که تجدیدناپذیر یا به سختی قابل تجدید هستند، در کشور ما به دلیل بی‌مبالاتی و بی‌توجهی در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. چرا که ما توجه به قوانین و معیارهای محیط‌زیست را یک امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر نمی‌دانیم و حتی در نظر برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها،‌ سازمان حفاظت محیط‌زیست، یک سازمان دردسرآفرین است و باید به نحوی از زیر اصول و قوانین آن شانه خالی کرد!و باز به همین دلیل در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ما، محیط زیست‌ نه تنها حرف اول را نمی‌زند بلکه در انتها نیز جایگاه مشخصی ندارد! با این همه، چون امروزه مسائل و مشکلات زیست‌محیطی صرفاً به یک کشور، یک منطقه یا یک قاره محدود نمی‌شود و هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که انتشار آلودگی و مشکلات ناشی از آن، مختص به کشور متبوعش می‌باشد، حفظ محیط‌زیست به یک ائتلاف جهانی تبدیل شده است و تمام کشورها و جوامع بشری پذیرفته‌اند که باید در توسعه صنعتی با توجه به ارزیابی دقیق زیست‌محیطی، تجدید نظر کرد.
این امر باعث شده است که در کشور ما نیز متخصصان محیط‌زیست در تمام مقاطع تحصیلی بویژه کارشناسی‌ارشد و دکترا در سازمان‌های متعددی از جمله:
سازمان حفاظت محیط‌زیست، شهرداری‌ها، مهندسین مشاور، وزارت کشور،‌ وزارت نیرو، سازمان توسعه و برنامه‌ریزی‌، وزارت صنایع،‌ وزارت نفت حضور داشته باشند. تا جایی که به گفته دکتر مخدوم استاد محیط زیست دانشگاه تهران، هیچ یک از فارغ‌التحصیلان کارشناسی‌ارشد و دکترای محیط‌زیست بی‌کار نیستند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :

دروس مشترک در گرایش‌های مختلف مهندسی منابع طبیعی:
ریاضیات، فیزیک عمومی، زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی، اکولوژی،‌ شیمی عمومی، زیست شناسی، آمار و احتمالات، هوا و اقلیم‌شناسی، خاک‌شناسی عمومی، قوانین و مدیریت منابع طبیعی، جامعه‌شناسی روستایی، آشنایی با کامپیوتر، هیدرولوژی عمومی،

دروس تخصصی گرایش محیط‌زیست :
اکولوژی حیات‌وحش، مبانی مدیریت حیات‌وحش، بیولوژی حیوانات شکاری، پرنده‌شناسی، قوانین و مدیریت محیط‌زیست و شیلات،‌ اکولوژی دریاها، فنون مدیریت حیات وحش، آلودگی‌های محیط‌زیست، انسان و محیط‌زیست، پارک‌های ملی، جنگل و پردیس‌ها، طراحی و مهندسی پارک‌های ملی و جنگلی، ارزیابی محیط‌زیست، پارک‌داری، جلسه بحث، پروژهگرایش مرتع و آبخیزداریدر گرایش مرتع و آبخیزداری دانشجویان می‌آموزند که با توجه به امکانات آبی، خاکی، اقلیمی، زمین‌شناسی و پوشش گیاهی چگونه می‌توان از عرصه منابع طبیعی، به ویژه از مراتع موجود، بیشترین بهره را برد برای مثال با توجه به پوشش گیاهی یک منطقه، چه مقدار می‌توان دام وارد منطقه کرد و چه مقدار عرصه کشاورزی داشت؟ همچنین به یاری مدیریت آبخیزداری می‌توان از مسائلی مثل سیلاب و خشکسالی که ضررهای هنگفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد،‌ جلوگیری کرد. به عبارت دیگر، کارشناس این رشته با تقویت پوشش گیاهی، اصلاح آبراهه‌ها و بانکت‌زدن (ایجاد خطوط افقی بر روی دامنه کوه‌ها و تپه‌ها و کاشت نهال) می‌تواند از فرسایش خاک و ایجاد سیلاب جلوگیری کند.اهمیت این مسأله زمانی آشکار می‌شود که بدانیم کشور ما به دلیل پیشروی شن‌های روان به مناطق مرکزی و شرقی کشور، در معرض بیابان‌زایی قرار دارد. همچنین فرسایش خاک، موجب پرشدن مخازن سدها و آسیب‌رسانی جدی به این منابع ارزشمند می‌گردد. به همین دلیل، لازم است به یاری متخصصان مرتع‌ و آبخیزداری، از فرسایش آب و خاک جلوگیری کرد و در جهت اصلاح و توسعه مراتع قدم برداشت.

موقعیت شغلی در ایران :
شرط اول حیات اقتصادی ـ سیاسی هر کشور، ‌استقلال و وجود نیروی انسانی متعهد، متفکر و کاردان است. زیرا نیروی انسانی لایق و کاردان می‌تواند با استفاده از قدرت تصمیم‌گیری و استقلال و برنامه‌ریزی خوب دولت، از عامل دوم؛ یعنی منابع سرشار خدادادی از قبیل آب، خاک، جنگل، مرتع برای بهبود زندگی و رفاه مردم و جامعه بهره‌برداری کند. به عبارت دیگر تعادل این دو عامل، شرط مطلوب و اساسی بهره‌وری بهینه و تداوم حیات یک جامعه است.کارشناسان منابع طبیعی نقش مهمی در ایجاد تعادل بین این دو عامل دارند. زیرا از یک سو، عامل مهمی در حفظ و گسترش منابع طبیعی هستند و از سوی دیگر، نحوه استفاده و بهره‌برداری بهینه از این منابع را می‌دانند.برای مثال، فارغ‌التحصیلان گرایش مرتع و آبخیزداری می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های صحیح و نظارت بر حسن اجرای آنها و آموزش به منظور اصلاح و توسعه مراتع، جلوگیری از فرسایش آب و خاک و پر شدن مخازن سدها و تثبیت شن‌های روان، نقش بسیار مهمی در حفظ و گسترش منابع طبیعی از قبیل مرتع، آب و خاک داشته باشند.در کل فارغ‌التحصیل توانمند این رشته، فرصت‌های شغلی مناسبی در شرکت‌های دولتی، خصوصی و نیمه‌خصوصی مرتبط با وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، مؤسسه تحقیقات مرتع، مؤسسه تحقیقات خاک و حفاظت آبخیزداری، سازمان جنگل‌ها و شرکت‌های مشاوره منابع طبیعی دارد.

دروس تخصصی گرایش مرتع و آبخیزداری :
شناسایی گیاهان مرتعی، ژئو مرفولوژی، زراعت نباتات علوفه‌ای، خاک‌ مناطق خشک و نیمه‌خشک، هیدرولوژی کاربردی، حفاظت خاک، کارتوگرافی، ارزیابی خاک‌های زراعی، اکولوژی مرتع، دامداری، اصلاح و توسعه مراتع، آنالیز و ارزیابی مراتع، جنگل‌کاری در مناطق خشک،‌ آبخیزداری،‌ مقدمات مردم‌شناسی عشایری، جلسه بحث، پروژه.

* گرایش شیلات:
صنعت شیلات در کشور ما در مقایسه با تحولاتی که در صید و صیادی جهان در 50 سال اخیر روی داده، نسبتاً جوان است و حتی سرانه مصرف ماهی در ایران از 5/4 کیلوگرم فراتر نرفته است؛ رقمی که همردیف سرانه ماهی در کشورهای فاقد ذخایر آبزیان است. این در حالی است که آبزیان، به دلیل کاهش کلسترول خون،‌جلوگیری از بروز بیماری‌های قلب و عروق، وجود انواع اسیدهای آمینه مورد نیاز برای رشد و نمو بدن و داشتن درصد قابل توجهی مواد معدنی و ویتامین، ارزش غذایی بیشتری نسبت به گوشت‌های قرمز و سفید دارند.از سوی دیگر، فعالیت‌های شیلاتی در کشور، صرف‌نظر از تأمین بخشی از مواد پروتئینی، منبع مناسبی برای اشتغال، تأمین ارز و اهرمی برای توسعه و عمران مناطق ساحلی است. در واقع، در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی کشور، شیلات جایگاه مهمی دارد.شک نیست که اجرای طرح‌های شیلاتی کشور، به نیروهای کارآمد و متخصص نیازمند است، افرادی که با استفاده از منابع آبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز مردم فعالیت کنند.هدف رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات، پرورش و آموزش کارشناسان و متخصصان در همین زمینه است. در این گرایش، دانشجویان با علوم مختلف بیولوژی جانوری، گیاهی و اکولوژی دریایی به عنوان زیربنای شیلات‌ آشنا می‌شوند ، درباره آبزیان آب‌های داخلی و دریایی، نحوه تکثیر و پرورش آبزیان، صید و صیادی ونحوه عمل‌آوری فرآورده‌های دریایی مطالعه می‌کنند.اهمیت این رشته زمانی‌ آشکار‌تر می‌شود که بدانیم بهره‌برداری صحیح و پایدار از منابع دریایی، حفاظت از منابع و بازسازی ذخایر، تنوع‌بخشی در تولید و افزایش تولید،‌ بهبود و ارتقای کیفیت محصولات شیلاتی از تولید به مصرف، استفاده از فناوری‌های جدید مهندسی ژنتیک در شیلات، تولید فرآورده‌های بیولوژیک، اشتغال و درآمد ارزی، بدون نگرش علمی و متکی بر یافته‌های تحقیقاتی در شیلات، امکان‌پذیر نیست.

موقعیت شغلی در ایران :
آمارهای سازمان کشاورزی و خواروبار جهانی "فائو" نشان می‌دهد که درآمد خالص حاصل از تجارت ماهی (صادرات منهای واردات) کشورهای در حال توسعه، اخیراً به 7/17 میلیارد دلار رسیده است. این رقم بزرگتر از ارزش کل صادرات چای، برنج، کاکائو و قهوه است.در کشور ما نیز صنعت شیلات نقش مهمی در ایجاد اشتغال، بویژه از جهت کیفی دارد. زیرا بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شیلات در مناطق دورافتاده و محروم انجام می‌شود؛ مناطقی که حضور فعالیت‌های انسانی از دید سیاسی و امنیتی بسیار مهم است. همچنین، ایفای نقشی که فعالیت‌های شیلاتی در کاهش پدیده بیکاری پنهان در مناطق روستایی و سواحل صیادی دارد، برای کشور حائز اهمیت است. زیرا فعالیت‌هایی که به منظور استفاده از منابع کوچک آبی طبیعی و نیمه‌طبیعی برای پرورش ماهی، صنایع کوچک پشتیبانی، و فرآوری و تعمیر ادوات صیادی انجام می‌شود، در کاهش بیکاری پنهان و افزایش درآمد ساکنان این مناطق، بسیار مؤثر است. همان‌طور که پیش از این گفتیم، برای اجرای برنامه‌های شیلات، پرورش افراد فنی و کارشناس از اهمیت خاصی برخوردار است؛ افرادی که می‌توانند با توسعه فعالیت‌های آبزی پروری، بازسازی ذخایر دریای خزر و منابع آب‌های داخلی، ترویج مصرف آبزیان پرورشی به عنوان غذای سلامتی، بهبود کیفیت عرضه آبزیان پرورشی، ایجاد مزارع انفرادی پرورش آنها و مراکز تکثیر آبزیان، ارائه آموزش‌های مورد نیاز آبزی پروران به منظور تقویت و ارتقای دانش فنی تولید کنندگان، مطالعه وارائه مناسبترین روش‌های تکثیر و پرورش آبزیان ، افزایش راندمان و بهبود کیفیت آبزیان پرورشی، شناسایی و مطالعه اراضی مستعد توسعه پرورش آبزیان و انجام تحقیقات در امر شناخت بیماری‌ها، بهداشت و تغذیه آبزیان، نقش بسیار مهم و اساسی در رشد و ارتقای صنعت شیلات بر عهده داشته باشند.

دروس تخصصی گرایش شیلات :
لیمونولوژی، اصول تکثیر و پرورش آبزیان، تکثیر و پرورش ماهی، تکثیر و پرورش آبزیان، اکولوژی دریاها، اصول تغذیه آبزیان، ماهی‌شناسی عمومی، بیماری‌ها و انگل‌های آبزیان، هیدروتکنیک و طراحی استخرها، ماهی‌شناسی و سیستماتیک، بهداشت و تکنولوژی فرآورده‌های شیلاتی، هیدروشیمی، جلسه بحث،‌ پروژه.

* گرایش جنگلداری:
گرایش جنگلداری مجموعه‌ای از علوم و فنون است که برای شناخت جوامع مختلف جنگلی و آگاهی از کیفیت و کمیّت آنها، تربیت، پرورش و بهره‌برداری مستمر از تولیدات جنگلی، روش‌های مختلف قطع و حمل درختان قطع شده، جاده‌سازی درجنگل و مهمتر از همه، حفاظت،‌ احیا و توسعه مناطق جنگلی به عنوان تعدیل و تنظیم کننده شرایط آب و هوایی و خاکی و منبع تولید کننده چوب به کار گرفته می‌شوند.برای مثال، دانشجویان با مطالعه درس "حمایت جنگل" با عوامل تخریب جنگل آشنا شده و روش‌های بهبود و حفاظت و نگهداری از جنگل را می‌آموزند؛ روش‌هایی که می‌تواند عامل کاهش فرسایش خاک و فراهم ساختن زیستگاه‌هایی برای حیات وحش گردد. همچنین با مطالعه درس‌هایی مثل جنگل‌داری، بهر‌ه‌برداری از جنگل و سیاست‌ جنگل می‌آموزند که چگونه با فراهم ساختن مناطقی برای چرای دام‌ها، می‌توان فشار وارد شده بر زمین‌های جنگلی را کاهش داد یا چگونه می‌توان چوب مورد استفاده برای ساخت وسایل چوبی و سوخت و انرژی را فراهم ساخت تا به این وسیله، هم منافع اقتصادی حاصله از جنگل و هم اکولوژی آن حفظ گردد.

موقعیت شغلی در ایران :
ایران با داشتن 24 تا 25 درصد بیابان از مجموع وسعت کشور، با مشکل مهم و حیاتی فرسایش خاک رو به رو است. این فرسایش، مشکلات اقتصادی بسیاری را در کانون‌های بحرانی کشور ایجاد کرده است و تنها راه مبارزه با آن، احیای پوشش گیاهی مناطق بحرانی و حفظ و صیانت از جنگل‌ها است. به عبارت دیگر، فارغ‌التحصیلان توانمند این رشته چون هم از اطلاعات فنی - مهندسی و هم از علوم طبیعی و اقتصادی و اجتماعی مربوط به مناطق جنگلی برخوردار هستند، فرصت‌های شغلی مناسبی دارند که از آن جمله می‌توان به کارشناس متخصص در تهیه طرح‌‌های جنگلکاری و جنگلداری و سایر طرح‌های مربوط به حفاظت و توسعه جنگل‌ها در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها، سازمان پارک‌ها و فضای سبز و سازمان محیط زیست‌ اشاره کرد. همچنین همکاری با شرکت‌ها و مؤسسات مجری طرح‌های راه‌سازی در زمینه نقشه‌برداری، طراحی و محاسبه و اجرای راه‌ها و جاده‌های جنگلی، فعالیت در شرکت‌های مشاوره منابع طبیعی به صورت همکاری در طرح‌های جنگلداری خصوصی و شرکت‌های بهره‌برداری از جنگل‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که فارغ‌التحصیلان مهندسی منابع طبیعی گرایش جنگلداری می‌توانند در آنها حضور داشته باشند.

دروس تخصصی گرایش جنگلداری:
اندازه‌گیری جنگل، جنگل‌شناسی، جاده‌سازی، جنگلداری، اقتصاد جنگل، بهره‌برداری جنگل، خاک‌شناسی جنگل، اکولوژی جنگل،‌ درخت‌شناسی، شناخت حیوانات شکاری، پارک‌های ملی و جنگلی و پردیس‌ها،‌ سیاست جنگل، حمل و نقل چوب، حمایت جنگل، جنگلکاری و نهالستان‌های جنگلی،‌ صنایع چوب، جلسه بحث، طرح جنگلداری.

* گرایش علوم و صنایع چوب و کاغذ:
علوم و صنایع چوب و کاغذ مجموعه علوم و فنونی است که با فراگیری آنها دانشجویان در زمینه نحوه رویش و تولید چوب و عوامل مؤثر بر آن، اختصاصات ساختمانی و طبقه‌بندی و درجه‌بندی چوب‌ها و کاغذها، خواص فیزیکی، مکانیکی، شیمیایی و کاربردی چوب و کاغذ، تبدیل شیمیایی و مکانیکی و نیز بازرگانی و داد و ستد چوب و کاغذ و تولیدات آنها آگاهی لازم را کسب می‌کنند.

موقعیت شغلی در ایران :
فارغ‌التحصیل علوم و صنایع چوب و کاغذ می‌تواند به عنوان مدیرفنی در بخش‌های دولتی یا خصوصی مجتمع‌های چوب و کاغذ و کارخانجات تولید چوب فعالیت کند یا به عنوان کارشناس در دفاتر فنی سازمان جنگل‌ها و مراتع مشغول به کار گردد.

دروس تخصصی گرایش علوم و صنایع چوب و کاغذ :
فیزیک چوب، شیمی چوب، مدیریت صنعتی، چوب‌بری ، روکش و تخته لایه ، استاندارد و درجه‌بندی چوب، صنایع مبلمان، مکانیک چوب، تخته خرده چوب، تخته فیبر، چوب‌خشک‌کنی، تکنولوژی تهیه خمیر کاغذ، حفاظت کار و ایمنی در صنایع چوب، بازار چوب، سازه‌های چوبی، کنترل کیفیت محصول، کاغذسازی، جلسه بحث.

توانایی‌های لازم :
آیا می‌شود پرنده‌ها را از روی کتاب شناخت یا با حیات‌وحش در فضای دانشکده آشنا شد؟ بدون شک، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. زیرا بوم‌شناسی به معنای خانه‌شناسی است؛ یعنی بایستی به درون طبیعت رفت و از نزدیک با اصول حاکم بر آن آشنا شد و معضلات و مشکلات زیست‌محیطی را در خود طبیعت شناخت و سپس در صدد ارائه راه حل برآمد.به همین دلیل دانشجوی منابع طبیعی باید به طبیعت علاقه‌مند باشد و با صبر و حوصله و تلاش و کوشش بسیار، رمز و راز حیات را از طبیعت بیاموزد.علاقه و عشق به طبیعت و محیط‌زیست لازمه این رشته است؛ زیرا بدون عشق نمی‌توان هفته‌ها در صحرا، جنگل، دشت یا تالاب برای بررسی رفتار یک حیوان یا پیدا کردن یک گونه خاص حیوانی یا گیاهی حضور داشت و بعضاً شرایط نامساعد جوی یا حشرات موذی مثل ساس، کنه، عقرب و ... را تحمل کرد.همچنین دانشجوی منابع طبیعی باید از هوش و خلاقیت سرشاری برخوردار باشد تا بتواند مشکلات محیط‌زیست را به خوبی و به درستی ببیند و راه حلی برای آن مشکل بیابد. چون مشکلات زیست‌محیطی صبر نمی‌کنند تا ما هر زمان که دلمان خواست به فکر چاره‌اندیشی بیفتیم و امکان دارد یک مشکل در زمانی کوتاه به یک فاجعه تبدیل شود. در مورد توانمندی‌های لازم برای هر گرایش نیز باید گفت که دانشجوی محیط‌زیست باید در زمینه صنعت، فرهنگ، سیاست و اقتصاد اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد و بتواند درباره مسائل یاد شده ابراز عقیده کند. زیرا محیط‌زیست به دانشجویانی که دروس را حفظ کنند،‌ نیازی ندارد. بلکه دانشجویانی باید وارد این رشته شوند که برای مشکلات زیست‌محیطی پروژه و طرح ارائه داده و خود مجری طرح‌هایشان باشند. در گرایش مرتع و آبخیزداری نیز چون دارای دو جنبه مرتع و آبخیزداری است، دانشجویانی با علایق و توانمندی‌های متفاوت می‌توانند جذب آن شوند.برای مثال، ما در اصلاح یک منطقه هم می‌توانیم روی پوشش گیاهی و هم روی مسائل فیزیکی، مثل ایجاد سدبندهای کوچک بر روی آبراهه‌ها تأکید داشته باشیم. در این میان، آنچه با پوشش گیاهی ارتباط دارد به مرتع باز می‌گردد و آبخیزداری بیشتر به مسائل آب و مسائل مکانیکی مثل سد، ارتباط دارد. از همین‌رو، دانشجویانی که پس از فارغ‌التحصیلی می‌خواهند در زمینه آبخیزداری فعالیت کنند، باید در دروس فنی مثل ریاضی و فیزیک قوی‌تر باشند. بخش مرتع این رشته نیز بیشتر به محیط‌زیست، شناخت گیاهان مختلف و شناخت اکولوژی مرتبط می‌شود.


منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور تالیف: خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش و


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 6 خرداد 1393برچسب:, | 1:49 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

ژئوفیزیک‏ به‏ مفهوم‏ عام‏ شامل‏ فیزیک‏ زمین‏، جو و اقیانوس‏هاست‏. علم ژئوفیزیک، بررسی پارامترهای مختلف فیزیکی کره زمین است. پیدایش‏ این‏ علم‏ به‏ کشف‏ ژیلبرت،‏ در نیمه‏ دوم‏ سده شانزدهم‏ میلادی،‏ مبنی بر این که‏ زمین‏ همانند یک‏ مغناطیس‏ بزرگ‏ عمل‏ می‏کند و نیز به‏ نظریه‏ گرانش‏ نیوتن‏ در نیمه دوم‏ سده‏ هفدهم‏ میلادی‏ برمی‏گردد. امروزه‏ این‏ علم‏ با بهره‏گیری‏ از دیگر علوم‏ پایه‏، دانشی‏ است‏ با کاربردهای‏ فراوان‏ که به شاخه‏های‏ متعددی‏ تقسیم‏ می‏شود. وظیفه اصلی‏ علم‏ ژئوفیزیک‏، مطالعه فرایندهای‏ فیزیکی‏ است‏ که‏ در سیاره زمین‏ و منظومه شمسی‏ رخ‏ می‏دهد. شناخت‏ پدیده‏های‏ مرتبط‏ با تحول‏ زمین‏ جامد، جو و اقیانوس‌ها برای‏ تامین‏ نیازهای اساسی‏ زندگی‏ انسان‏ ضروری‏ است؛

به‏ طور مثال‏ می‏توان‏ به‏ نیاز روزافزون‏ به‏ کشف‏ منابع‏ جدید انرژی‏، اکتشاف‏ کانی‌ها و ذخایر آب‌های‏ زیرزمینی‏، پیش‏‌بینی‏ رویدادهای‏ طبیعی‏ مانند زلزله‏، آتشفشان‏، سیل‏ و خشکسالی‏ و همچنین‏ یافتن‏ راه‌های‏ چگونگی‏ کاهش‏ اثر ویرانگر این‏ پدیده‏ها اشاره‏ کرد. بر اساس‏ این‏ نیاز و ضرورت‏ توسعه‏ علم‏ ژئوفیزیک‏، اتحادیه‏ بین‏المللی‏ شورای‏ تحقیقات (IUS) و اتحادیه‏ بین‏المللی‏ علوم (IUS) از ژوئیه‏ ۱۹۵۷ تا دسامبر ۱۹۵۸ را سال‏ ژئوفیزیک‏ نامید و از تمامی‏ ملل‏ مختلف‏ درخواست‏ کرد‏ ‏ برای‏ توسعه‏ و پیشبرد این‏ علم‏ همکاری نمایند. ژئوفیزیک مانند سایر گرایشات میان‌رشته‌ای، در واقع پلی است از فیزیک به زمین شناسی. این رشته بیشتر بر روی لایه‌های مختلف زمین، فشارهای وارد بر هریک از طرف سطوح دیگر و نتایج این برهم‌کنش‌ها بحث می‌کند. مواردی نظیر چگونگی پیدایش کوه‌ها، قاره‌ها و ناهمواری‌ها از جمله مباحث مطرح در این رشته می‌باشد. این رشته همچنین به بررسی جامع موضوعات مربوط به زلزله، چگونگی پیدایش، عوامل موثر، زلزله نگاری و … می‌پردازد. شناسایی گسله‌های لرزه خیز و فعال کشور، مطالعه پوسته، مطالعه پس‌لرزه‌های زمین لرزه‌های بزرگ، مطالعه خطر پذیری و ریسک برای شهرهای بزرگ و سازه‌های مهم در سطح کشور، به عهده فارغ‌التحصیلان این رشته است. اکتشافات ژئوفیزیکی، لرزه‌نگاری و مطالعات لرزه‌ای سدها، مطالعات ژئوفیزیک کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها، دریافت و جمع‌آوری اطلاعات مراکز علمی مربوط در ثبت زمین‌لرزه، پردازش این اطلاعات، بررسی و تحلیل پیش‌نشانگرهای زمین‌لرزه و امکان‌سنجی پیش‌بینی وقوع و یا عدم وقوع آن، بررسی و تحلیل اخبار و شایعات مربوط به وقوع زمین‌لرزه نیز همگی در این رشته بررسی می‌شود

* گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد

در اکتشافات ژئوفیزیکی برخی از مهمترین خواص فیزیکی زمین توسط ابزارهای ویژه اندازه گیری شده و با تفسیر نتایج بدست آمده، شرایط زیر زمین نتیجه می‌شود. خواصی از سنگ‌ها که در اکتشافات ژئوفیزیکی، سنجیده می‌شوند، معمولا شامل کشسانی، هدایت الکتریکی، هدایت حرارتی، چگالی، خاصیت مغناطیسی و رادیواکتیویته است. در اکتشافات ژئوفیزیکی معمولا به دنبال یک ناهنجاری یا به زبانی انحراف از مشخصات یکنواخت زمین شناسی هستیم. تغییر ناگهانی در جنس مواد، برخورد به یک گسل یا یک منطقه خرد شده یا لایه‌های آبدار می‌توانند ناهنجاری‌هایی نسبت به شرایط طبیعی به حساب آیند.

* ژئوالکتریک

در این گرایش به تعیین مقاومت ظاهری لایه‌های مختلف زمین و تعیین جنس آن‌ها می پردازند. این کار از طریق اختلاف پتانسیل بین لایه‌های زمین انجام می‌گیرد. با استفاده از این روش می‌توان خواص الکتریکی سنگ‌ها را تشخیص داد، که بوسیله چند روش الکتریکی محاسبه می شود که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

روش پتانسیل خود زا: که براساس فعل و انفعالات شیمیایی یا مکانیکی مثل تغییرات سولفور، تغییر در ترکیبات سنگ‌ها، فعالیت بیوالکتریکی مواد ارگانیک، فرسایش و گرادیان مایع زیر زمین بوجود می آید. این روش برای بدست آوردن پتانسیل الکتریکی زمین، بدون هیچ گونه القای مصنوعی در زمین صورت می‌گیرد و ساده ترین و کم هزینه ترین روش از روش‌های ژئوفیزیک است.

روش مقاومت ویژه : به عبور جریان الکتریکی درون زمین می‌گوییم که اندازه گیری شدت و اختلاف پتانسیل بین الکترودها را برعهده دارد که از نتیجه حاصل از این عملیات صحرایی می‌توانیم مقاومت ویژه در زمین را بدست آوریم. این روش بیشتر برای اکتشافات آب‌های زیر زمینی مورد استفاده قرار می گیرد و حتی با استفاده از این شیوه می‌توان شیرینی و شوری آب‌ها را نیز تشخیص داد.

* مغناطیس سنجی
این شاخه به بررسی تغییرات میدان مغناطیسی زمین می‌پردازد که این کار به دو روش انجام می گیرد روش نقطه ای و روش منطقه ای. در روش نقطه‌ای دستگاه را روی نقاط مختلف زمین قرار می‌دهند و تغییرات را بررسی می‌کنند اما در روش منطقه‌ای این کار از طریق هوایی صورت می‌گیرد. استفاده از این روش بیشتر برای اکتشافات مواد فلزی که خاصیت مغناطیسی دارند و درون زمین است. برای مثال برای کشف آهن، نیکل و …که دارای خاصیت مغناطیسی هستند مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه اغلب اکتشافات به روش منطقه‌ای، توسط یک مغناطیس سنج که به دنبال هواپیمایی کشیده می‌شود، انجام می‌شود. به این ترتیب منطقه‌ای وسیع در مدتی کوتاه و با مخارجی نسبتا کم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

* گرانی سنجی

هدف این شاخه بررسی و بدست آوردن شتاب جاذبه زمین و همچنین بحث درباره ی شکل میدان جاذبه زمین در نقاط مختلف است. با توجه به اینکه میدان جاذبه بستگی به جنس لایه‌ها دارد با این روش می‌توان به تحلیل و بررسی مسائل زمین ساختی مثل تاقدیس‌های زیر زمینی، گنبدها، گسل‌ها و توده‌های نفوذی پرداخت. این روش در بررسی‌های مهندسی جهت تعیین محل حفره‌ها و غارهای انحلالی داخل سنگ‌های آهکی استفاده می شود. این روش مطمئن ترین روش برای اکتشافات نفتی است.

* لرزه نگاری

هدف این شاخه بررسی و تعیین مرز لایه‌ها، محل گسل‌ها و غارها یا ضخامت لایه‌ها و تا حدی جنس لایه‌ها است. این کار توسط بررسی رفتار سنگ‌های درون زمین در مقابل عبور امواج الاستیک از آن‌ها صورت می‌پذیرد که تولید این امواج به دو صورت ضربه ای و انفجاری صورت می‌گیرد. در روش ضربه‌ای این امواج توسط ضربه‌های مصنوعی تولید می‌شوند و در روش انفجاری امواج به وسیله انفجارهایی در عمق زمین ایجاد می‌شوند. به طور کلی امواج لرزه‌ای از محل تشکیل به صورت کروی منتشر می‌شوند. این امواج با سرعتی که بستگی به خواص کشسانی زمین دارد از داخل آن عبور می کنند. امواج لرزه‌ای در محل تغییر جنس مواد منعکس یا منکسر شده و پس از بازگشت به سطح زمین توسط ابزارهایی ثبت می‌شوند.

* زلزله شناسی

کار این شاخه فقط اندازه گیری است. آنها با بررسی زلزله‌ها و اطلاعات آن‌ها به اندازه گیری ضخامت لایه‌ها و تعیین مرز لایه‌ها می‌پردازند. تفاوت کار این رشته و رشته لرزه نگاری در روش ایجاد امواج است. به طوری که در لرزه نگاری امواج به صورت مصنوعی و با انفجارها و یا ضربه مصنوعی ایجاد می شوند ولی در زلزله شناسی این امواج از چشمه‌ای طبیعی تولید می‌شود که در اثر زلزله ایجاد می‌شود.

* زمینه‌های اشتغال

فارغ التحصیلان این رشته در سازمان زمین شناسی یا در شرکت نفت در بخش اکتشافات نفتی و در کارهای مهندسی از قبیل اکتشافات لرزه و همچنین در اکتشافات آب می‌توانند مشغول به کار ‌شوند.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 6 خرداد 1393برچسب:, | 1:44 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

منظور از ورود به دانشگاه بدون کنکور چیست؟

  • منظور از ورود به دانشگاه بدون کنکور چیست؟

منظور این است­ که ­اولا دانشگاه پیام نور ، دانشگاه سراسری میباشد وسپس این مطلب­ که­ دانشگاه پیام نور از دو طریق دانشجو

می پذیرد:

کنکور سراسری

دوره های بدون کنکور یا فراگیر پیام نور

  • آیا مدارک دانشگاه پیام نور ،مدرک معادل می باشد؟

خیر،بر خلاف تصوری که گاها وجود دارد،مدرک دانشگاه پیام نور،مدرک رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد و به هیچ عنوان در حک و قیاس با مدرک معادل نمی باشد.

  • ظرفیت پذیرش دانشگاه پیام نور در هر ترم به چه شکل است؟

طرح بدون کنکور فراگیر، غیر رقابتی است و هر دانشپذیر که بتواند در آزمون ترم اول ،شرایط تغییر و ضصعیت به دانشجویی را در رشته مورد نظر خود داشته باشد ،صحلاحیت ادامه تحصیل در آن رشته را دارد اما در کنکور ،رقابت و محدودیت ظرفیت ، مانع از انتخاب رشته و شهر مورد علاقه می شود.

  • امکان ادامه تحصیل در دانشگاه پیام نور به چه صورت می باشد؟

هر دانشجو پس از اخذ مدرک کارشناسی می تواند تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (ph.D ) هر یک از دانشگاه های دولتی ،آزاد و یا از طریق سیستم بدون کنکور فراگیر شرکت کند و ادامه تحصیل دهد.

  • آیا مدارک دانشگاه پیام نور معتبر است؟

در حال حاضر پیام نور هنوز نزد بسیاری از مردم ایران شناخته شده نیست.در حالی که اگر عده کثیر داوطلبان کنکور(دولتی یا آزاد) از اعتبار و جایگاه این دانشگاه اطلاع داشتند ، به طور حتم ترجیح می دادند در دانشگاه پیام نور تحصیل نمایند.تحصیل و کسب علم در دانشگاه پیام نور که مبتنی بر نظام آموزش از راه دور است ، در حال حاضر پرطرفدار ترین سیستم آموزشی کشورهای جهان است . اگر از اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور اطلاع ندارید،لازم است که بدانید ، مدرک دانشگاه پیام نور همچون مدارک دانشگاه های سراسری دولتی توسط معتبر ترین مرجع رسمی آموزش کشور یعنی همان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می گردد. پس کاملا واضح است که از لحاظ اعتباری ، مدارک دانشگاه پیام نور مسلما جزو معتبر ترین مدرک سیستم آموزش عالی کشور ایران می باشد که این اعتبار در نوع پذیرش دانشجو و فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور در سایر دانشگاه ها و مراجع آموزش جهان کاملا مشخص و مایه افتخار آفرینی ما ایرانیان است.

  • مرتبه علمی دانشگاه پیام نور در مقابل سایر دانشگاه های کشور چگونه است ؟

دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگترین شبکه آموزش عالی کشور ، چهارمین دانشگاه دنیا است که نظام آموزشی آن مبتنی بر آموزش باز از راه دور است که برای اولین بار در کشور هایی چون استرالیا و برخی کشورهای اروپایی ابداع گردید. دانشگاه پیام نور که بر خلاف بسیاری از تصورات جزء شش دانشگاه کارآمد و با کیفیت طبقه بندی شده است،با توجه به افزایش روز افزون داوطلبان ورود به دانشگاه ، فضای رقابتی شدید حاکم بر کنکور ، ظرفیت محدود پذیرش دانشجو و نیاز مبرم جامعه به دانش آموختگان ، برای اولین بار طرح پذیرش دانشجو بدون کنکور را بر اساس روش های نوین آموزش از راه دور ، پایه ریزی نمود . در این سیستم داوطلبان با توجه به علاقه خود‌،می توانند هر رشته ای از رشته های معرفی شده را انتخاب نموده و در صورت دارا بودن ظرایط ورود به دوره های فراگیر در موعد مقرر در ایم دوره ها ثبت نام نمایندو بدین ترتیب می توانند با صرف مدت زمانی کوتاه و با حداقل هزینه ، بدون گذر از فیلتر نه چندان سهل کنکور ، پس از گذراندن دوره دانشپذیری و احراز شرایط پذیرش ، وارد دانشگاه شده و در مقاطع بالاتر دانشگاه های معتبر داخل و خارج کشور ، ادامه تحصیل دهند. این دانشگاه در سال 1368 تاسیس گردیده و در سال 1372 سیستم فراگیر خود را در مقطع کارشناسی فعال ساخت ، در سال 79-1378 اقدام به جذب دانشجوی کارشناسی ارشد و در پی آن (ph.D) در دوره های فراگیر نموده است.

  • آیا دانشجویان دانشگاه پیام نور از معافیت تحصیلی برخوردارند؟

بله،پس از ترم دانشپذیری برای تمامی دانشجویان ترم دوم از طرف دانشگاه پیام نور معافیت تحصیلی صادر می گردد.

  • آیا دروسی که در ترم اول دوره دانشپذیری ارائه می شود تنها جنبه آمادگی یا پیش زمینه دارند؟

خیر، دروسی را که در ترم اول می گذرانید جزو دروس دانشگاهیتان بوده و جزو تعداد واحد هایی محسوب می شود که می بایست در مقطع کارشناسی و یا ارشد بگذرانید . به عنوان مثال اگر دانشپذیر در ترم دانشپذیری خود 16 واحد درسی را قبول شود، ای 16 واحد از مجموع تعداد واحدهایی که وی می بایست در طول مدت تحصیل خود در دانشگاه به عنوان دانشجو بگذراند ، کسر می شود.

  • آیا محدودیتی جهت انتخاب رشته تحصیلی با توجه به رشته و نوع مدرک تحصیلی مقطع قبل وجود دارد ؟

خیر، داوطلب می تواند بدون توجه به رشته تحصیلی مقطع خود ، هر رشته ای را که به آن علاقه مند است انتخاب نماید.

  • آیا مطالعه صرف کتاب های درسی (منابع اصلی) نیاز دانشپذیران را در راستای قبولی در آزمون نهایی تامین می کند؟

آنچه مسلم است ، با توجه به فرصت کوتاه مطالعه کتاب های درسی تا زمان برگزاری آزمون نهایی ، همچنین حجم فراوان و پیچیدگی محتوای کتاب های درسی ترم دانشپذیری ، مطالعه صرف کتاب ها به هیچ عنوان نمی تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی دانشپذیران گرامی باشد. به طور مثال اگر ساده ترین درس دوره های فراگیر را ادبیات فارسی فرض کنیم، آنچه در این کتاب است ، تنها در بر گیرنده متون ادبی و اشعار می باشد ، جهت مطالعه و موفقیت در فهم مطلب این کتاب به طور قطع نیاز به منبعی کامل و قوی برای تجزیه و تحلیل کتاب می باشد.

  • آیا تضمینی برای قبولی در آزمون فراگیر دانشگاه پیام نور وجود دارد ؟

واژه تضمین ، روش تبلیغاتی منسوخ و فریبنده موسسات ضعیف آموزشی می باشد که جز این راهکاری جهت جذب داوطلبین ندارند!

همچنین توجه کنید ، اخیرا به کاربردن واژه تضمین جهت قبولی ، از سوی سازمانها و نهاد های آموزشی ، غیر قانونی اعلام شده است.

تضمین مراکز آموزشی فراگیر، سیستم آموزشی منظبط و منحصر به فرد آن و اساتید نخبه آن همگی جزو افتخارات علمی کشور ایران هستند و آمار قبولی فوق العاده موسسه به صورت مستمر در طول سالیان متمادی می باشد.

  • آیا فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور جهت استخدام در مراکز دولتی و غیر دولتی پذیرفته می شود؟

بله، تمامی موانع استخدام فارغ التحصیلان این دانشگاه بنا به مصوبه های اخیر دولت ، اعلام حمایت نمایندگان مجلس و رای دیوان عدالت اداری،کاملا برطرف شده و علاوه بر آن با توجه به حذف عنوان فراگیر از مدرک فارغ التحصیلان ، مدارک این دانشگاه جهت استخدام در تمامی سازمانهای دولتی و غیر دولتی قابل قبول می باشد.
در همین رابطه بخوانید : (عنوان فراگیر از مدارک دانشگاه پیام نور حذف شد. خبرگزاری فارس 87/9/13)

  • آیا دانشگاه پیام نور، یک دانشگاه دولتی است؟

بلی

  • آیا دانشگاه پیام نور، به دانشجویان خوابگاه می‌دهد؟

خیر

  •  آیا حضور در کلاسهای درسی، الزامی است؟

خیر، به جز دروس عملی و آزمایشگاهی، ضمناً دانشجویان از 6 نمره فعالیت کلاسی بهره‌مند خواهند شد.

  • کلاس‌های دانشگاه پیام نور،در چه روزهایی تشکیل می‌شود؟

تلاش بر آن است که در روزهای آخر هفته، مخصوصاً پنجشنبه و جمعه تشکیل شود ولی ممکن است در اواسط هفته نیز تشکیل گردد.

  •  آیا دانشجویان دانشگاه پیام نور، می‌توانند از وام دانشجویی استفاده نمایند؟

بلی، همانند دانشجویان سایر دانشگاه‌ها، می توانند از وام تحصیلی بهره‌مند شوند.

  •  آیا دانشگاه پیام نور، دانشجوی اخراجی نیز دارد؟

خیر، فقط دانشجوی مشروطی دارد.

  • برای تحصیل در دانشگاه پیام نور، چند سال وقت لازم است؟

حداقل 4 سال و حداکثر 10 سال

  •  آیا تغییر رشته در پیام نور، میسر است؟

بلی، تغییر رشته در دانشگاه پیام نور، با شرایط آسان‌تری نسبت به سایر دانشگاه‌ها، انجام می‌پذیرد.

  • آیا در دانشگاه پیام نور، کلاس تشکیل می‌شود؟

بلی، و تلاش می‌شود تعداد کلاس‌ها، افزوده شود.

  •  آیا حضور در کلاس‌ها، اجباری است؟

خیر

  •  آیا دانشگاه پیام نور، در تمامی گروه‌های آموزشی، دانشجو می‌پذیرد؟

خیر، در حال حاضر در رشته‌های علوم پزشکی، دانشجو ندارد.

  •  آیا تحصیل در دانشگاه پیام نور، رایگان است؟

خیر، ولی شهریه دریافتی در مقطع لیسانس، بسیار ناچیز است.
در عین حال توجه به این نکته ضروری است که پذیرفته شدگان دانشگاه پیام نور که از طریق طرح فراگیر وارد این دانشگاه وارد می‌شوند حدوداً بیست درصد شهریه بیشتری نسبت به داوطلبان ورودی از طریق کنکور سراسری پرداخت می‌کنند. (منبع: خبرگزاری ایسنا 1390/12/2)

  • آیا کسانی که در سایر دانشگاه‌ها، مدرک کاردانی گرفته‌اند، ادامه تحصیل آنها در پیام نور، به چه شکل است؟

دانشجویان پس از پذیرفته شدن در دانشگاه با ارائه ریزنمرات، تقاضای تطبیق واحد می‌کنند. واحدهای گذرانده شده، قابل بررسی و تطبیق است.

  • آیا در دانشگاه پیام نور، شرایط انتقال و مهمان شدن وجود دارد؟

بلی

  •  آیا در دانشگاه پیام نور، ساعات کلاس‌ها جوابگوی مشکلات و رفع اشکال دانشجویان است؟

بلی، به علت این که تمامی کتاب‌ها به صورت خودآموز بوده و اصول تکنولوژی آموزشی در آنها رعایت شده است، دانشجو بدون نیاز به استاد می‌تواند آنها را مطالعه نماید.

  • آیا در دانشگاه پیام نور، مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، در تمامی رشته‌ها دایر است؟

در حال حاضر در تمامی رشته ها دایر نمی باشد .

  •  آیا سلف سرویس، و وسیله ایاب و ذهاب در دانشگاه موجود است؟

در بیشتر مراکز، سلف سرویس و وسیله ایاب و ذهاب، مهیا است.

  • آیا می‌توان با دیپلم نظام قدیم نیز در دوره‌های فراگیر شرکت نمود؟

بلی

  • آیا می‌توان بدون گذراندن پیش دانشگاهی، وارد دانشگاه شد و در آزمون ثبت نام کرد؟

بلی,با شرایط خاص.

  •  آیا دانشگاه پیام نور، از طریق برون مرزی نیز دانشجو می پذیرد؟

بلی، توسط مرکز بین المللی

  •  آیا دانشجویان فعلی دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی داخل و خارج کشور، (دولتی ، غیردولتی) می‌توانند بدون انصراف از تحصیل در آزمون سراسری، برای ورود به دانشگاه یا دوره‌های فراگیر شرکت کنند؟

بلی

  • آیا در دانشگاه پیام نور، تحصیل همزمان با انجام خدمت وظیفه عمومی امکان‌پذیر است؟

بلی

  •  آیا می‌توان همزمان در دو رشته مختلف در دانشگاه تحصیل نمود؟

بلی

  •  آیا معدل دیپلم در قبولی دانشگاه، ملاک است؟

بلی

  •  آیا برنامه‌های درسی و سرفصل دروس، مطابق با سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است؟

بلی

  • آیا در صورتی که دانشجویی نتواند ادامه تحصیل دهد، مدرکی دال بر گذراندن تعداد واحدهای گذرانده شده و یا مدرک کاردانی داده می‌شود؟

بلی

  • حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره‌های کارشناسی چند سال است؟

4 تا 6 سال

  • حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد چند سال است؟

5/3 سال

  • حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره‌های دکتری چند سال است؟

4 تا 6 سال

  • با توجه به جدول مراکز و واحدهای دانشگاه، در صورتی که مرکز یا واحد انتخابی ستاره‌دار باشد و احیاناً امکان ارائه آموزش را نداشته باشد، تکلیف دانشجو چیست؟

طبق مقررات مربوط، دانشجو برای ادامه تحصیل، به نزدیکترین مرکز یا واحد آموزشی معرفی می‌شود.

  • فرق واحد با مرکز چیست؟

از نظر نوع آموزش و عملکرد تفاوتی ندارند. اطلاق عناوین مرکز یا واحد، بر اساس ساختار اداری دانشگاه است.

  • در صورتی که در جدول مربوط به شهرهای تحت پوشش، نام منطقه‌ای یا شهری قید نشده باشد، ولی نزدیک به مرکز یا واحد دانشگاه باشد، آیا می‌تواند به عنوان منطقه تحت پوشش آن مرکز یا واحد محسوب شود؟

منظور از شهرستان‌های تحت پوشش، کلیه مناطقی است که در فاصله تقریبی 120 تا 160 کیلومتری هر مرکز یا واحد قرار دارند. در جدول فوق نیز فقط نام شهرستان‌ها و نقاط شهری مرکز یا واحد مربوط، نوشته شده است. شرکت داوطلبان از مناطق همجوار، بلامانع است. بدیهی است دانشگاه به دلیل بومی پذیری فاقد هر گونه امکانات خوابگاهی و اقامتی می‌باشد.

  •  آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در دانشگاه پیام نور، چگونه تشکیل می‌شوند؟

در حال حاضر نه تنها در غالب مراکز و واحدهای دانشگاه، امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی وجود دارد، بلکه برخی از مراکز و واحدهای دانشگاه، مجهز به آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های پیشرفته‌ای نیز می‌باشند. برخی از کلاس‌های آزمایشگاهی و کارگاهی نیز در آزمایشگاه‌های استانی تشکیل می‌شود. رشته‌های علوم پایه و مهندسی در دانشگاه از سطح فناوری آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی مناسب برخوردارند.

  • دانشجویانی که از طریق دوره‌های فراگیر وارد می‌شوند، با دانشجویانی که از طریق آزمون سراسری پذیرش می‌شوند، چه تفاوتی دارند؟

هر دو گروه برای ورود به دانشگاه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش می‌شوند و از معافیت نظام وظیفه، برخوردارند. برنامه‌های درسی هر دو گروه مشابه بوده، لیکن پذیرفته‌شدگان فراگیر، یک نیمسال تحصیلی جلوتر بوده و واحدهای نیمسال اول تحصیلی را در دوره دانشپذیری گذرانده و در امتحانات ورودی نمره لازم را کسب نموده‌اند. اعتبار مدارک فارغ التحصیلان هر دو گروه، برای ادامه تحصیل و اشتغال یکسان است.

  • چگونه می‌توان با امکانات مراکز و واحدهای دانشگاه، آشنا شد؟

داوطلبان جهت آشنایی بیشتر با دانشگاه می توانند به سایت دانشگاه به آدرس www.pnu.ac.ir مراجعه نمایند

  • واحدهای دولتی تحت نظارت چیست؟

دانشگاه برای توسعه ظرفیت و پذیرش دانشجو در تعدادی از رشته های پر متقاضی، در بسیاری از مراکز استان‌های پر جمعیت، علاوه بر ارائه آن رشته در مرکز یا واحد خود، با استفاده از امکانات سایر دانشگاه ها و موسسات دولتی نسبت به ارائه آن رشته اقدام کرده است. آموزش در این واحدها، تفاوتی با آموزش در دیگر مراکز و واحدهای دانشگاه ندارد.

  •  آزمونهای پایان نیمسال دانشگاه، چگونه برگزار می‌شود؟

برای کلیه دانشجویانی که در یک ماده درسی ثبت نام نموده‌اند، در هر یک از 457 مرکز یا واحد دانشگاه، در یک زمان آزمون سراسری برگزار می‌شود. تصحیح اوراق در اغلب موارد بصورت کامپیوتری انجام گرفته و نتایج بلافاصله همراه با پاسخنامه دانشجو و کلید سؤالات اعلام می‌شود.

  • سؤالات آزمونهای پایان نیمسال تحصیلی دانشگاه، چگونه است؟

تستی، تشریحی و تستی – تشریحی.

  • آیا تحصیل در دانشگاه پیام نور، سخت است؟

دانشگاه پیام نور تلاش دارد در ارائه آموزش و انجام سنجش، استانداردهای لازم را به منظور آموزش دانشجویان توانمند، در نظر گیرد. سوالات آزمونها غالباً از استانداردهای لازم برخوردار است. ضوابط جدید پیش‌بینی شده نیز این امکان را فراهم آورده، که ضمن حفظ کیفیت آموزشی، فرآیند تحصیل تا فارغ التحصیلی دانشجویان، تسهیل شود.

  • دانشگاه در ارائه آموزش، از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کند؟

کلاس‌های درس نیمه حضوری با استفاده از بالاترین تکنولوژی‌های آموزشی، از جمله نمایشگر پاورپوینت، ویدئو پرژکتور، DVD Player، CD های چند رسانه‌ای و الکترونیکی، کلاس‌های رفع اشکال فردی، کتاب‌های خودآموز، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، کلاس‌های آموزش الکترونیکی و شیوه آموزش خودخوان، ارائه می‌شود

  • رشته تربیت بدنی در دانشگاه، چگونه اجرا می‌شود؟

همانند سایر دانشگاه‌ها و با استفاده از سالن‌های ورزشی که متعلق به دانشگاه و یا بصورت اجاره‌ای در اختیار دانشگاه است.خدمت دوره ی ضرورت آنان به پایان رسیده باشد.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 5 خرداد 1393برچسب:, | 1:31 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:52 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:51 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

دانلود نمونه سوالات دروس رشته جامعه شناسی  - کارشناسی ارشد پیام نور

نمونه سوالات دروس تخصصی ارشد جامعه شناسی

بینش های جامعه شناسی یک 10 نمونه

جامعه شناسی ارتباطات ورسانه ها 8 نمونه

جامعه شناسی کارو شغل 8 نمونه

روشهای پیشرفته آماری 8 نمونه

نظریه های توسعه 3 نمونه

نوسازی و فراسازی 2 نمونه

نظریه های روانشناسی اجتماعی 3 نمونه

برنامه ریزی شهری 2 نمونه

توسعه پایدار 1 نمونه

جامعه شناسی دین 4 نمونه

نظریه های رفاه 2 نمونه

روان شناسی صنعتی 2نمونه

مبانی جامعه شناسی (مفاهیم اساسی 2) 5 نمونه

جامعه شناسی زنان ومسائل خانواده 6 نمونه

توسعه اجتماعی اقتصادی14 نمونه

پاسخنامه سوالات توسعه اجتماعی اقتصادی 9 نمونه

جامعه شناسی مسائل اجتماعی 14 نمونه

جامعه شناسی آموزش عالی 8 نمونه

پاسخنامه آموزش عالی 5 نمونه

جامعه شناسی انحرافات اجتماعی 7 نمونه

بینش های جامعه شناسی دو 7 نمونه

روش تحقیق کیفی 9 نمونه

روش تحقیق کمی 14 نمونه

مسائل اجتماعی در جوامع شهری 8 نمونه

جهانی شدن و مسائل توسعه 4 نمونه

جامعه شناسی جوانان 13 نمونه

زبان تخصصی 10 نمونه

مبانی جامعه شناسی( مفاهیم دو) 9 نمونه

آماردر علوم اجتماعی 5 نمونه

بررسی مسایل اجتماعی ایران 1 نمونه

تغییرات اجتماعی 1 نمونه

جامعه شناسی صنعتی 1 نمونه

روانشناسی اجتماعی2 نمونه

روش تحقیق نظری 3 نمونه

مبانی مردم شناسی 2 عدد

قشرها و نابرابریها ی اجتماعی 4 نمونه

جامعه شناسی آموزش و پرورش 2 نمونه

روش های مقدماتی تحلیل جمعیت 5 نمونه

ایلات و عشایر 1 نمونه

کاربرد کامپیوتر در علوم اجتماعی 5 نمونه


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:50 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:50 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:49 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:49 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

دانلود نمونه سوالات دروس رشته مدیریت فناوری اطلاعات - کارشناسی ارشد پیام نور

بازار یابی الکترو نیکی

باز مهندسی فرایندهای کسب و کار

برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات

تئوریهای مدیریت پیشرفته

تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان و مدیریت

تجزیه و تحلیل سیستمهای ساختار یافته

تحلیل آماری

جستجو در منابع اطلاعاتی

داده کاوی و انبار داده ها

ذخیره و باز یابی اطلاعات

روش تحقیق

روش تحقیق پیشرفته

روش شناسی ایجاد سیستم های اطلاعاتی

زبان تخصصی

سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته

سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان

سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری

سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی

سیستم های معین تصمیم گیری و خبره

فناوری های مدیریت دانش

کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان

کاربرد کامپیوتر و آشنایی با نرم افزار ها

کاربرد فناوری اطلاعات برای مدیران

مبانی سازمان و مدیریت

مدل سازی اطلاعات سازمان

مدیریت امنیت سیستم های اطلاعاتی

مدیریت پروژه های فن آوری اطلاعات

مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

مدیریت روابط مشتری

مدیریت منابع اطلاعاتی

مهندسی نرم افزار به کمک کامپیوتر

هوش مصنوعی و منطق فازی


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:48 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:47 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:46 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:46 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:46 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:45 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:43 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:43 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:43 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:41 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:41 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:40 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:40 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |
تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 22:39 | نویسنده : بانک سوالات ارشد |

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد